Nyíregyháza 2018 márciusában búcsúztatta el a helyi közlekedésből az évtizedekig szolgáló Ikarusokat, amelyek tiszteletére két fotós különjáratot is szerveztek: egy csuklós 280-assal a várost járták körbe, „Szabolcsi különjárat” fedőnéven pedig egy szóló 263-assal egészen a Zemplénbe, a boldogkői várhoz merészkedtek el. A szervezők a különjárat folytatását már jó előre megbeszélték: idén a nyíregyházi bokortanyákat vették célba.

A „Szabolcsi különjárat 2” elnevezésű túra járművének a JSZ-378 rendszámú 260.20M kocsit választották, mivel korábban igazi bokorjáró járatokon szolgált. Az 1997-es évjáratú busz a 260-asok egyik utolsóként gyártott példánya, jelenleg az Észak-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) állományába tartozik, és Nyíregyháza helyközi járatain forog. A hófehér Ikarust – ahogy tavaly is – az ízig-vérig buszsofőr Hrabina Péter terelgette, aki fiatal kora ellenére nagy rutinnal rendelkezik, a sofőrködést pedig hivatásaként szereti.

A március 2-ai fotós menet a nyíregyházi autóbuszállomásról indult, és a szabolcsi megyeszékhely külterületeit északnyugat felől dél, majd keleti és északkeleti irányban szinte teljesen körbejárta. Az autentikus látvány érdekében még az útiránynak megfelelő külterületes iránytáblák is felkerültek a buszra. Az útvonal során az egykori bokortanyáknak se szeri, se száma: Antalbokor, Sulyánbokor, Mandabokor, Alsóbadur, Butyka sor, Újsortanya. Majd a város délkeleti, Borbánya részén át a keleti ipari parkig, és a keleti, orosi városrészén át tovább Nyírpazony nagyközségbe és annak északi, Kabalás elnevezésű részébe. Egy pihenőt követően a város egyik legfiatalabb része, Örökösföld és az ottani buszállomás volt a cél, háttérben a paneldzsungellel, majd a társaság a buszállomásra tért vissza, ahol a lemenő nap fényében még készülhetett néhány hangulatos felvétel.

Egy 260-as Ikarussal járták körbe buszrajongók a nyíregyházi bokortanyákat. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Károly Szabolcs, Fazekas Erzsébet)

Nyíregyháza „bokorugró” buszai

A szabolcsi megyeszékhelyhez tartozó bokortanyákat jelenleg öt autóbuszjárat szolgálja ki. A CNG-üzemű MAN-ek tavaly márciusi forgalomba állításával az Iveco-Kapena Thesi City midibuszokat tizenkét-tizenöt méteres, szóló Solaris Urbinók váltották a külterületi járatokon, így már ezeken is minden jármű alacsonypadlós.

A H31-es a városközpont szélén található autóbuszállomásról indulva déli irányba halad, Rozsrét, Butyka sor, Lászlótanya, Újsortanya és Oláhrét külterületeket ellátva. Az útvonal minden részét kiszolgáló járatok menetideje 49 perc kifelé, 53 perc befelé. A gyorsabb, Lászlótanyát és Újsortanyát nem érintőké kifelé 28, a város felé 30-38 perc. Létezik a Butykasornál visszaforduló útvonal is, azok 25 perc alatt érnek ki, az autóbuszállomásra pedig 28 perc alatt érnek vissza. A járatsűrűség a vidéki falujáró buszokéra emlékeztet: Oláhrétre munkanapokon nyolc-tíz járat megy ki, szombaton hat-hét, vasárnap viszont csak négy. Újsortanya felé ennél is rosszabb a helyzet, reggel, délelőtt és délután is mindössze csak egy-két járatot találni.

A H32-es a város délkeleti szélén található Borbányát, valamint Nyírjes és Nagyszállás külterületeket látja el. A buszok az autóbuszállomásról indulva Nyírjest kihagyva 32, mindenhol megállva 36 perc alatt jutnak el menetrend szerint Nagyszállásra, visszafelé 30 és 34 percre van szükség. Az utasokat munkanap megfelelő számú, tizenhét járatpár szolgálja ki, ezek közül kilenc áll meg Nyírjesnél. Szombaton már sokkal ritkábban lehet utazni: kifelé nyolc, befelé kilenc busz vehető igénybe, Nyírjest ráadásul mindössze két busz szolgálja ki, az első kora délután (!), befelé viszont hét – az utolsó kora délután indul. Vasárnap szinte nagyítóval kell keresni a járatokat: mindkét irányban öt létezik, ezek közül mindössze kettő érinti Nyírjest.

A H40-es viszonylat igazi karácsonyfajárat: számos külterületi részhez tér be. A felvételen Antalbokorban pózol a fényképezőgépeknek a különjárat

A legrövidebb útvonalat a H33-as járja be: az autóbuszállomásról indulva az északkeleti Kőlapos felé közlekedik – de csak a nyári időszakot kivéve, és munkanapokon reggel egyetlen egyszer. A menetidő huszonöt perc.

A szintén az autóbuszállomásról induló H35-ös a délnyugati részek számára nyújt tömegközlekedést: Alsóbadúr, Mandabokor, Lóczi bokor, Polyákbokor, Újtelekbokor, Simapuszta és Felsősima külterületekre jut el. A leggyorsabb felsősimai járatok menetideje 21-22 perc, a Polyákbokorra is betérők fél óra alatt érnek ki, a minden megállót kiszolgáló járatok pedig 51-52 alatt abszolválják egy irányba az útvonalat. A járatsűrűséget itt se kell sokáig számolni: Felsősimára munkanap 10-11, szombaton 4-5, vasárnap 3-4 forduló van. A buszok Polyákbokort és Alsóbadúrt változó sűrűséggel érintik.

Az egyik legautentikusabb bokorjáró útvonal a H40-es, a buszok a keleti külterületeket (Salamonbokor, Zombori bokor, János bokor, Antalbokor, Kovácsbokor, Nádasbokor, Gerhátbokor, Rókabokor, Vargabokor, Vajdabokor, Kazárbokor, Benkőbokor, Szelesbokor és Sulyánbokor) tárják fel. A sulyánbokori végállomásig a mindenhol megálló járat 52 perc alatt jut el, a Varga-, Vajda- és Kazárbokrot kihagyó H40S-nek elég negyven perc is. A H40-esnek van rövidített, Kazárbokornál forduló verziója is, az huszonöt perc alatt kiér, a mindenhol megálló H40-nek 52, a Kovács-, Nádas-, Gerhát- és Rókabokrot kihagyó H40K-nak pedig 41 perc kell. A járatsűrűség a H40-en is inkább ritkaság: Antal-, Róka-, Varga- és Kazárbokor felé munkanap körülbelül tíz, szombaton körülbelül öt-hat, vasárnap négy fordulót járnak a buszok, de például Sulyán- és Benkőbokrot hétköznap ennek körülbelül a fele szolgálja ki.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!