Bolond időjárás nehezítette a közlekedést, a húsvéti menetrendszerűség viszont kiemelkedő

A MÁV-csoport áprilisi havi riportját elemezzük.
A tavasz második hónapja idén is szélsőséges időjárással tette próbára a közlekedőket: korai hőség és heves viharok váltakoztak egymással, ami szerepet játszott abban, hogy számos közúti baleset, a vasút esetében pedig több felsővezetéki és biztosítóberendezési zavar is kedvezőtlenül befolyásolta a menetrendszerűség alakulását.
Az adatokból ugyanakkor jól látszik, hogy az Országos Haváriaközpont irányítása mellett hatékonyabbá vált a „szezonális” rendkívüli helyzetek kezelése: a tavalyi áprilisi adatokhoz képest ugyanis 0,6 százalékos mértékben javult a menetrendszerűség.
A legfontosabb, pozitív változást épp a húsvéti hosszú hétvége közlekedésével kapcsolatban tükrözik vissza az adatok. A hónap három, legforgalmasabb közlekedésű napja: nagyszombat, húsvétvasárnap és húsvéthétfő egyaránt átlag feletti menetrendszerűséget hozott – nem függetlenül a többletkapacitásoktól és a megerősített ügyeleti szolgálattól, amelyekkel a MÁV-csoport az ünnepekre készült.
A korszerű, nagyteljesítményű villanymozdonyokból álló flotta ezekben a hetekben, hónapokban folyamatosan bővül, ami az intercityk és a csatlakozó vonatok menetrendtartásának javulásában is mérhető.
További javulást hozhat, hogy a tavaszi időjárás beköszöntével a pályafenntartó gépek is elkezdték a lassújelek felszámolását célzó munkát. A főszezonra való felkészülés szempontjából ez kiemelkedően fontos a Balaton déli és északi partjának vasútvonalain.
Áprilisban 93 ezer 824 vonatot közlekedtetett le a Csoport, ezek 83,07 százaléka, 77 ezer 944 szerelvény érkezett meg hat percnél kevesebb késéssel végállomására. A járatok közül 8045 volt intercity, 6165 interrégió, 63 ezer 816 pedig „sima” személyvonat. A harminc perc feletti késéssel közlekedő vonatok száma tovább csökkent: 887 járat hozott össze ekkora restanciát, ez 0,94 százalékot tesz ki. Egy óránál többet 189 vonat (0,2 százalék), két óra felett pedig mindössze 23 járat (0,02 százalék) késett.
A vonalak pontossági mutatóit illetően ismét a Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain (131-es vonal) lett a befutó 98,59 százalékkal. A képzeletbeli dobogó második helyére a 142-es Kőbánya-Kispest–Lajosmizse vonal állhatott fel 96,53 százalékos eredménnyel, a bronzérmet pedig szoros versenyben a 71-es számú Budapest–Veresegyház–Vác vonal csente el (94,76 százalékkal) a 2-es Budapest–Esztergom vonal elől (94,43 százalék).
Az autóbuszos közlekedést illetően a Volán 990 ezer 578 buszjáratot közlekedtetett le áprilisban, ezek 96,89 százaléka, 959 ezer 789 járat érkezett tíz percnél kevesebb késéssel a végállomására. Regionális és országos szinten 921 ezer 324 busz haladt végig a vonalán, 98,23 százalékuk (905 ezer 11 járat) volt pontos. A budapesti agglomerációs buszokat tekintve már jóval gyengébb az eredmény: a 69 ezer 254 járat 79,09 százaléka, 54 ezer 778 busz ért célba időben.
A HÉV áprilisban is hozta a szokásos kiemelkedően pontos teljesítményét: a 24 ezer 26 menet 99,7 százaléka, 23 ezer 954 járat érkezett hat percnél kevesebb késéssel végállomására. A H5-ös viszonylat 7403, a H6-os 3334, a H7-es 7345, a H8/H9-es pedig 5944 vonatot kezelt.

A közlekedési jegyek, bérletek értékesítése kivétel nélkül minden terméket illetően növekedett márciushoz képest:
- országbérletből 311 ezer 385-öt,
- vármegyebérletből 635 ezer 555-öt,
- vasúti helyjegyből 1 millió 139 ezer 896-ot,
- IC Prémium helyjegyből 14 ezer 404-et,
- kerékpárhelyjegyből 13 ezer 99-et,
- kerékpárbérletből 2082-t,
- Magyarország24 napijegyből 21 ezer 413-at,
- Vármegye24 napijegyből 327 ezer 618-at adott el a Csoport.
A bejelentett csoportos utasok száma 65 százalékkal, 2464-re ugrott meg, ez 76 ezer 381 utast jelent. Az érték jól mutatja, hogy az előszezoni időszak kezdete is egyre korábbi időpontra csúszik.
Írásunk a MÁV-csoport céges közleménye alapján készült.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MÁV-csoport)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!