A mellékvonal abszolút szinonímájaként emlegették a Békés megyében a semminek nekiszaladó kurta kis zsákvonalat, az utasszámlálások sorra igen szegényes eredménnyel szolgáltak. A hat kilométernyi távot tíz perc alatt megtevő, az 1968-as közlekedésfejlesztési koncepció megszületése óta fejlesztési tilalom alatt álló (bár 1982-ben síncserékkel negyvenre emelték a pályasebességet) vonalon a személyszállítás 2009. december 13-án szűnt meg.

Az eltelt hét és fél évben a természet kezdte visszahódítani a pályát Kisszénás és Kondoros között. A képre kattintva galéria nyílik (Horváth Géza felvételei)

Amint döntés született az M44-es autóút építéséről, felmérték a pályát, vajon alkalmas-e az anyagvonatok közlekedtetésére? A pályát az autóút leendő felüljárójáig, a 33-as szelvényig 880 alj cseréjével felújították, a kisszénási ívnél bontott betonaljakat, a fennmaradó szakaszon bontott és új faaljakat építettek be, kitakarították az űrszelvényt, kicserélték a régi, rozsdás jelzőtáblákat.

Elveszőben levő útátjáró

A pályafelújítást úgy végezték, hogy az M44-es felüljárójának – mert az aggodalmak ellenére lesz! – elemeit akár közvetlenül a vasúti kocsikról is beemelhetik az építők, hasonló lehetőség a 125-ös vonalon, Csabacsűdnél is van. A rakott szerelvények – amelyeket az MMV mozdonyai továbbítanak – Szegedről érkeznek, orosházi átmenettel. A próbavonatot Szegedig az MMV bérelt Gigantja továbbította, ott vette át a Sulzer. A leváltós mozdonyvezetőt a menetrend szerinti Bz hozta, a nagyszénási keresztnél szállt át vonatára. Kisszénáson az írásbeli utasítás átvétele után folytatta útját a szerelvény a 33. szelvényig. A most kialakított rakodón a vonat kirakásával néhány óra alatt végeztek. A forgalom várhatóan igen élénk lesz a környéken az útépítés idején: a 126-os, Kisszénás–Kondoros vonalra tervezett napi két vonaton kívül Szarvason és Csabacsűdön is terveznek rakodást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!