Alapvető változás előtt áll a lett vasúthálózat: a nemzeti vasút Latvijas Dzelzceļš (LDz) 2030-ra számos vasútvonalon tervezi megvalósítani a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú villamos vontatás feltételeit. Az első nagy lépést már meg is tették: a napokban írták ki a közbeszerzést a program első fázisához, melyre szeptember 20-áig jelentkezhetnek az érdeklődő vállalatok. Ennek során 2023 végéig a nyolcvankilenc kilométer hosszú Daugavpils–Krustpils, a kilencvenöt kilométeres Rēzekne–Krustpils és a százhuszonkilenc kilométert kitevő Krustpils–Riga vonalak válnának alkalmassá a villamos üzemű járművekkel való használatra – jelenti a Railway Gazette.

A lettek villamosítási nagyprojektjének első fázisa során Riga és Daugavpils, valamint Krustpils és Rezekne között épülne ki a felsővezeték (forrás: mapsofworld.com)

A beruházás magába foglalja a villamos betáplálás és a felsővezeték kiépítését, a vonatbefolyásolási, térközszabályozó és kommunikációs rendszerek korszerűsítését, a központi forgalomirányítás létrehozását, valamint a műszaki biztonsági rendszerek, továbbá a vasúthoz tartozó épületek és szerkezetek fejlesztését. A nagyprojekt első szakasza a számítások szerint 441 millió eurót (körülbelül száznegyvenhárommilliárd forintot) fog kóstálni, melyből 347 milliót (nagyjából száztizenkétmilliárd forintot) az Európai Unió Kohéziós Alapja áll, az LDz-nek kilencvennégymillió euróval (harminc és fél milliárd forinttal) kell beszállnia – számol be a Global Rail News.

A vasúttársaság a villamosítási programtól azt reméli, hogy növelheti a tranzit teherforgalom mértékét, mely által plusz bevétel folyhat be az államkasszába. A fejlesztés elősegítheti a vasúti teherszállítás térnyerését a közútival szemben, csökkentve a közutak elhasználódását.

A lett vasúthálózat jelenleg 257 kilométert kitevő villamosított része több mint duplájára bővülhet 2023-ra (fotó: LDz)

Lettország vasútja alapvetően az orosz, széles nyomtávú, 1520 milliméteres rendszerrel épült ki. Létezik azonban harminchárom kilométernyi keskeny, hatszázötven milliméteres pálya is, amely Gulbene és Aluksne között fut. A vasúthálózat teljes hossza megközelítőleg 2300 kilométer, amiből csak 257 kilométer villamosított. Villamos vontatással a legnagyobb távon a Riga–Daugavpils vonal Aizkraukléig tartó, nyolcvankét kilométeres szakasza használható. Ezen kívül a fővárost Jelgavával összekötő negyvenhárom kilométeren, a Zemitāni és Skulte közötti ötvenkét kilométeren, a hatvanöt kilométeres Torņakalns–Tukums vonalon, valamint Riga és Jugla közötti pályaszakaszon lehet felsővezetéket használó járművekkel közlekedni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!