A nem mindennapi transzfert egy sajtótájékoztató előzte meg, amelyet a Légiközlekedési Kulturális Központ korhűen felújított Ikarus 250-es autóbuszán tartottak. Az egyesület az érdeklődő újságíróknak, illetve fotósoknak lehetőséget biztosított, hogy megtekintsék a konvoj indulását, ezért egy különjáratot szervezett a budapesti Aeroparkból Győr mellé a repülőgéphez. A buszos utazás során Samu Ádám, az LKK szóvívője elmondta, hogy az Iljusin azért kerül a Szlovák Technikai Múzeumba, mivel egyedül ők tudták fizetni a szállítás és a restaurálás költségeit. Régi vágya volt a múzeumnak egy ilyen típusú repülőgép, ugyanis Szlovákiában, illetve Csehországban nem tartották meg az idős repülőgépeket kiállítási célból, hanem bezúzták azokat.

Indulás előtt az LKK Ikarusa, és MO-Ilona bátyja, MO-Aladár. A képre kattintva galéria nyílik (a szerző felvételei)

MO-Ilona élete az iho.hu-n

Utolsó útjára indul MO-Ilona
MO-Ilona Kassára költözik!
Légcsavaros hattyúdal 25 éve
Orbán Schusternek adta az Il-18-ast?
Kassára kerül MO-Ilona
MO-Ilona a tető felett – fotógaléria!
MO-Ilona ismét a levegőben
Az egykori Malév-gép várja, hogy eldőljön a sorsa
Damaszkuszi dobbantás: angyali részletek
MO-Ilona várja a segítséget
MO-Ilona kiszabadult!

A szóvivő hangsúlyozta, Magyarországon három IL-18-as típusú repülőgép is található, ebből egy Szolnokon, kettő a folyamatosan megújuló Aeroparkban, HA-MO-Géza például idén kapott új festést. HA-MOI továbbra is az LKK tulajdonában marad, sőt, a szlovák fél segít a magyar alapítványnak felújítani a Malév első Tu-154-esét, amelyet leállítása után a kommandósok használtak gyakorlatozási célokra, ezért elég rossz állapotba került.

Északi szomszédainknál még mindig repülnek ehhez hasonló orosz gyártmányú utasszállítók, (például az elnöki különgép is Tu-154-es) ezért Szlovákia fontos alkatrészszállítója lehet a most induló projektnek. A Tu-154-est a tervek szerint az eredeti szürke–kék színterv szerint festik át az LKK szakemberei.

A különbusz este negyed nyolc után érkezett meg Abdára, ahol MO-Ilona már a speciális túlméretes tréleren várt a nyolc órai indulásra. A Bau-Trans szakemberei óramű pontossággal kezdték meg a különleges feladatot, még a nehéz manőverek, rossz helyen parkoló autók sem okoztak nekik bonyodalmakat. Miután a járműszerelvény kimanőverezett a volt Elvis Parkba vezető mellékútról, az 1-es számú főúton Rajka felé vették az irányt. Az utak mentén mindenütt döbbent arcok kísérték útját.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!