Az Első Dunagőzhajózási Társaság (DGT) 1835-ben alapította – Széchenyi István kezdeményezésére – hajógyárát Óbudán. A gyár a Duna mentének legelső gépesített hajógyára volt, 1859-től a hajótesten kívül a gőzgépeket is maguk gyártották. Itt készült 1839-ben az európai kontinens első vastestű hajója, a Sophie, 1870-ben a XIX. század legnagyobb folyami utasszállítója, az Orient, és 1895-ben Közép-Európa első úszódokkja is.

A Schönbrunn mint kaszinóhajó a kilencvenes években Budapesten<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(Lossonczy Miklós felvételei)

Három, Budapest típusú oldalkerekes gőzhajó hagyta el az óbudai dokkokat 1912-ben. A sorozatnak nevet adó Budapest a görögországi Pireuszban állóhajó, a Wien 1936-ban a bécsi Reichsbrückének ütközött és elsüllyedt, a Schönbrunn 1988-ban történt selejtezéséig a bécsi Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft (DDSG) tulajdonában volt. 1954-ben felújították a belső terét, 1974-ben újjáépítették. 1990-94 között Budapesten étterem- és kaszinóhajóként működött, majd Engelhartszellben hajózási kiállítást rendeztek be fedélzetén. Az Osztrák Vasúttörténeti Társaság (Österreichische Gesellschaft für Eisenbahngeschichte – ÖGEG) 1995-ben vette kezelésébe a hajót, 2002-ben állt újra szolgálatba.

A Schönbrunn Ausztriában

Építése századik évfordulóján a magyar vizeket hasítja lapátkerekeivel a muzeális vízijármű. Augusztus 27-én este érkezett Esztergomba, majd ottani éjszakázás után másnap kötött ki Budapesten. A hajó augusztus 29-én két sétajáratot tesz a budapesti Duna-szakaszon (indulások: reggel 9.45. és este 19.45.), majd 30-án, csütörtökön reggel indul vissza Linzbe.

Az adatok forrása: http://www.hajoregiszter.hu