A szűzfelszállás részletei, 30 tonna műszer, vészkijárat

iho   ·   2013.06.12. 19:00
cim

Ahogy a világ készül egy jelentős új típus fogadására, úgy kerülnek nyilvánosságra újabb és újabb részletek a berepülési programról. Már sok mindent tudunk az A350-es péntekre, június 14-re tervezett első repüléséről, arról, hogy hatan lesznek a gépen, hogy ejtőernyővel repülnek és az elülső csomagtér ajtaján keresztül építettek ki nekik menekülési útvonalat, amire minden bizonnyal nem lesz szükségük: ismertek a nevek, a meteorológiai feltételek, a tervezett repülési profil, vagyis az elérhető utazómagasság és utazósebesség.

A szűzfelszállás feltétele volt a gurulópróbák sikeres végrehajtása <br>(fotók: Flightglobal, Airbus)

De az is az érdekes tudnivalók közé tartozik, hogy az MSN001 gyári számú első repülőképes példányt nem kevesebb, mint harminc tonnányi tesztberendezéssel száll majd fel Toulouse-Blagnac repülőterén. A gép jellemzőit figyelő műszerrendszer vezetékhálózata (a gép normális kábelezésén túl) 450 kilométer hosszú, több számítógép és több megfigyelő központ van a fedélzeten, ahonnan a mérnökök a rendszereket ellenőrzik, és 5000 féle adatot rögzítenek. Ugyancsak ebbe az első gépbe építették be azokat a vízballaszt-tartályokat, amelyek feltöltésével a gép terhelését tudják szimulálni, megfelelő szivattyúzással különféle súlyponti helyzeteket tudnak előállítani, anélkül, hogy ehhez le kelljen szállni a 350-essel.

Vészkijárat a prototípuson

Az MSN001-est tehát elsősorban az alapvető repülési karakterisztika és teljesítmény kipróbálására szánták, vele végzik a gép rezonancia-próbáit is. A már az összeszerelő soron lévő MSN003 műszeres felszerelése hasonló a 001-eshez, tehát adott esetben kettőjük közül bármelyiket bevethetik az aerodinamikai mérésekre, a repülési profil kiterjesztésére. Ez a második repülő példány októberben áll munkába, míg a harmadik, a 002-as 2014 elején csatlakozik a flottához.

A személyzetek kiképzésének fő eszköze a szimulátor lesz

Ez lesz az első, már normális utasszállítóként berendezett 350-es, vele végzik a kiürítési próbákat, tesztelik a kondirendszert és ezzel hajtják végre az első hosszú távú repüléseket is. Az MSN004-es ismét amolyan kísérleti berendezésekkel telezsúfolt gép lesz, mint a 001-es és 002-es, 2014 áprilisában ezzel repülik az ETOPS-próbákat, vagyis a kiterjesztett hatótávolságú kéthajtóműves üzemeltetés tesztjeit.  Az első protopéldányok közül a 001-es marad majd az Airbus birtokában, hogy azt a gépet további próbákra, tesztekre és kiképzésekre használják.

A második gép már a szerelősoron van és októberben fog repülni

Mindeközben Toulouse-ban keményen dolgoznak a gyártás felfuttatásán is, mint arról korábban beszámoltunk, már elkészült a 350-esek külön összeszerelő csarnoka és sora. Idén havonta egy gépet készítenek el a típusból, ami még az első átadás előtt jövőre havi kettőre futhat fel, majd miután már szolgálatba álltak az első gépek, a termelést havi tíz példányra tervezik növelni.

Kapcsolódó hírek