Nemrég körülnéztünk Kiskörén a vízierőműben (kattintsanak, megéri!). Megtudtuk, mikor épült és miért, sőt még azt is, hogy a Tisza-tó valójában nem is tó, hanem egy lassú lefolyású víztározó, egy szabályozott ártéri terület, szaknyelven: átfolyásos rendszerű síkvidéki tározó. A terület a kiskörei vízlépcső 1967–73-ig tartó építkezése után a mai formáját 1978-ban vette fel, amikor végleg elárasztották a gátakkal körbevett, előzőleg nagyjából famentesített (az építkezés vége felé a nagy kapkodásban csak simán kidöntötték a fákat, ezek maradványait előszeretettel pihennek meg a vízimadarak és akadnak fenn az oda tévedő motorcsónakok...) tározói részt.

Nézzük, a vasútbarátok mit találnak a tó körül! A Tisza-tavat Tiszafüred és Poroszló között keresztezi a MÁV Debrecen–Füzesabony (108-as) vasútvonala. Tiszafürednél ágazik ki Karcagnak a 103-as vonal, a víztározó déli végénél, Kiskörénél pedig a Kál-Kápolna–Kisújszállás vasúton (102-as vonal) van még némi mozgás. A 102-es és a 103-as bézés vonal, klasszikus vicik, kevés izgalommal. Azért a 102-esen meg kell említeni a Tisza-hidat Kiskörénél, hiszen ez az utolsó közös vasúti–közúti híd Magyarországon. Érdekes a híd működése: ha jön a vonat, akkor persze az autósoknak várakozniuk kell, de vonatmentes időben is a félsorompóval szabályozzák az irányt a közúti járműveknek is csak egysávos hídon.

Micsoda hangulat a Tisza-tavon! A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila további felvételeiből!

Más miatt izgalmas a Tisza-tavat átszelő 108-as vonal. Tiszafüred felől egyre hosszabb műtárgyakon halad át a vonat: a nagy Tisza-híd előtt a X-es öblítőcsatorna harminc méteres hídján halad át, majd jöhet a 180 méter hosszú, öttámaszos rácsos acélhíd a Tisza fölött. Utána némi ártéri kalandozás, közben a vasút mellett halad végig a 33-as út, és egy hosszabb szakaszon a Poroszlói Kis-Tisza ad lehetőséget a csónakkal való párhuzamos közlekedésre (kipróbáltuk, nagyon jó!).

És akkor a legjobb rész csak most jön. Másfél kilométeren át egy olyan töltésen megy a vonatunk, aminek csak a déli oldalán van néhány fa, egyébként mindkét irányból víz határolja. A töltést két híd szakítja meg, az egyik 80, a másik 290 méter hosszú, ezek alatt tud áramlani a víztározó vize.

A kiskörei vízmű tómakettjében minden benne van, ami gond vidéken: csatlakozásmulasztás, párhuzamosság a közszolgáltatások között... (a hozzánk közelebbi szerelvény most indult Tiszafüredről Karcagra, miközben Füzesabonyból csak most érkezik meg a debreceni járat)

A hangulatot tovább növeli, hogy a vasúton főleg csörgős ingák járnak, nyáron még az egy szem Uzsgyi helyett is egy csörgős egységet állítottak be. Ráadásul elég sok vonat van a kétórás ütemes menetrendnek hála. Egy első és utolsó vonatot pedig Bézé visz, az úgyis kikerülhetetlen jármű vidéken. A csörgős ingák 1-2 Bhv kocsiból és többnyire működő 100-as BDt vezérlőkocsikból állnak, a vezérlőkocsi Füzesabony felé néz. Persze előfordul, hogy nem megy a szinkron, vagy egyéb hiba lép fel, ilyenkor a Csörgő körüljár és tolt üzem helyett mindkét irányban húzza a vonatát.

Debrecen felé távolodó BDt vezérlőkocsi a napelementében

* *

Fotós kollégánk magánembereknek is vállal fotózást: esküvő, rendezvény, portré, családi képek műfajában keressék bátran Attilát az alábbi elérhetőségein!

Honlap: vorosattila.com
Facebook: Vörös Attila fotó
Instagram: vorosatil_ae
Mail: voriae@gmail.com

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!