Az új űrrepülőteret Oroszország keleti, Amur-vidéki területén, Ciolkovszkij (korábban Uglegorszk) város közelében 2011-ben kezdték építeni, a hivatalos átadás a technikai problémák miatt egyébként elhalasztott első indítással együtt 2016. április 28-án történt meg. A nagyberuházást bevallottan a takarékosság motiválta: a kazahsztáni Bajkonur űrrepülőtér használatáért Oroszország komoly bérleti díjat fizet, ám egyes vélemények szerint az Amur-vidék távolsága az orosz űripar gyártóbázisaitól további költségnövekedést okozhat.

A TASZSZ felvételein a Szojuz-2 hordozórakéta száraz tesztjének folyamatát kísérhetjük nyomon. A képre kattintva galéria nyílik

A Vosztocsnij idén még két új űreszközt indít. November 28-án a „Meteor-M 2-1” műhold áll pályára a Szojuz-2.1b rakétával, ezután december 22-én a Szojuz-2.1a rakéta két orosz vészhelyzeti megfigyelő műholdat helyez pályára. A Szojuz-2 hordozórakéták száraz mozgatását (azaz az üzemanyaggal nem feltöltött rakétát szállították és helyezték kilövőállásra) szándékosan vagy sem, de az első szputnyik felbocsátásának hatvanadik évfordulóján, 2017. október 4-én végezték el.

A Szojuz-2 a kilövőállás előtt

Ez az egyik legfontosabb kilövés előtti eljárás, amely lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy a helyszínen elvégezzék az összes szükséges ellenőrzést és kidolgozzák az indítási folyamat minden lépését. Ennek során ugyanúgy kell eljárniuk, mint éles helyzetben, egyetlen kivétellel: nem vasúton (pedig közvetlen vágánykapcsolat van a transzszibériai vasúttal), hanem közúton szállították a rakétát az űrrepülőtérre, amelyen belül azonban már kötött pályán mozgatták.

A többi munkafolyamat megegyezett az éles helyzettel: a rakétát a műholdat hordozó Fregat egységgel együtt leemelték a szállítójárműről és az indítórendszerre helyezték, ezután egy mobil szervíztoronyról megkezdték a felső elemek és az utolsó fokozat vizsgálatát. A mobil szervíztorony ötvenkét méter magas, hétszintes, 1600 tonnás monstrum, felszerelve mindennel, ami lehetővé teszi a bármilyen időjárási körülmények közti indítást, továbbá annak szimulációját. A mérési eredmények kiértékelése előtt a Szojuz-2-est eltávolították az indítórendszerről.

A Vosztocsnij űrrepülőtérről a tervek szerint bármilyen űreszközt bármilyen, akár napszinkron pályára is el tudnak indítani, az itt alkalmazott mobil szervíztorony is egyedülálló az orosz űrrepülőtereken, ahogyan több vizsgálatot is itt alkalmaznak először. A Vosztocsnij később egy másik indítóállásról az embert szállító űrhajók pályára juttatására is alkalmas új, Angara hordozórakéták fellövését is tervezi.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!