A nehezen kibontakozó A400-as program gyorsítását, az évek óta húzódó hajtómű-, légcsavar- és reduktorproblémák megoldását ígérte az Airbus katonai repülőeszközöket gyártó részlegének főnöke. Fernando Alonso beszámolója szerint már készül az a Pack 2-javítócsomag, amely a hajtómű és a légcsavar közti reduktor (power gearbox, PGP) hibáinak hosszú távú megoldását tartalmazza. A javítócsomag földi próbái már tartanak, és már ennek az évnek a vége felé alkalmazhatják őket a legyártott gépeken, ígérte az Airbus Defence and Space vezetője.

Mint erről többször beszámoltunk, az Atlasok reduktoraiban talált repedések illetve a hajtóműolajba kerülő fémrészek miatt az A400M hajtási rendszerét igen sűrűn kell ellenőrizni, ami már erőseb befolyásolta a gépek bevethetőségét. A mostani átmeneti javítócsomag révén a reduktor átvizsgálását hatszáz repült óránként kell végrehajtani, ígéretek szerint az új javítócsomag bevezetésével tovább növelhetik a két átvizsgálás közti időt. „A problémát nagyrészt magunk mögött hagytuk” – mondta Alonso, aki szerint mostantól gyakrabban lehet repültetni a gépeket.

A megoldáson az Airbus együtt dolgozik a legerősebb nyugati légcsavaros-gázturbina, a TP400 gyártó konzorciumával (Europrop International), és Alonso nyilatkozata a közös felelősségre utal a nem az Airbus által gyártott hajtóművel és emiatt a géppel adódó nehézségek kapcsán. Egészen konkrétan az Airbus számára ez az ügy immár 2,2 milliárd euróba kerülhet, ennyire rúg a megrendelők által kiszabott büntetések, késedelmi díjak összege, nyilván ennek a durva tartozásnak a közös viseléséről is szó van. Az Airbus még tavaly tárgyalásokat kezdeményezett egyrészt a partnerországokkal, másrészt az Európai Védelmi Ügynökséggel (OCCAR) a hatalmas összeg elengedéséről, Alonso szerint a tárgyalások „előrehaladott állapotban” vannak. Azonban a mostani tájékoztatón is világos volt, hogy a késések, illetve az, hogy a gép továbbra sincs ígért és tervezett képességeinek birtokában, egyáltalán nem csak a hajtómű-reduktor-légcsavar rendszeren múlik.

Továbbra sem tud a gép légi üzemanyag-feltöltést végrehajtani helikoptereknek, korlátozott a teherdobási képessége, és még mindig dolgoznak a védelmi rendszerein. Viszont van előrehaladás például a RAF gépei esetében a földközeli repülésekben, hiszen a gép most már rendszeresen megjelenik a walesi hegyek között kijelölt Mach Loop gyakorlóterepen, sőt, ami főképp a dél-szaharai bevetésekhez nagyon hiányzott korábban: jól vizsgázott a gép a homokos leszállópályákon is.

Alonso nem válaszolt arra a kérdésre, hogy idén hány példányt tudnak majd átadni a megrendelőknek, viszont elmondta, hogy a gyártók közösségén kívül több ország érdeklődik a típus iránt, például Indonézia, a teherszállítóval nemrég bemutatóztak Algériában, Szaúd-Arábiában és több latin-amerikai országban is. Ugyanakkor továbbra is él az a német-francia döntés, hogy a lassan készülő és képességeinek nem teljes birtokában szolgálatba állt A400-asok mellé a két ország közös üzemeltetésben szerez be néhányat a Lockheed C-130 Herkuleseiből.

Az Atlas a korábbi szokásoknak megfelelően megjelenik majd a párizsi szalon egén is, ahol megintcsak a korábbi bemutatókhoz hasonlóan kilencven foknál is nagyobb bedöntésű fordulókkal szórakoztatja a közönséget. Európa legnagyobb közös védelmi projektjének gyümölcseként a közös szállítógép prototípusa 2009-ben repült először, a megrendelt 174 gépből májusig 43 készült el és került a felhasználókhoz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Mentés