A Körvasútról írott előző cikkünkket ott fejeztük be, hogy a szerkesztőség a MÁV válaszát várja a személyforgalom újraindításával, az új megállóhelyek létesítésével kapcsolatban. Részletekről nem tudtak minket tájékoztatni, csupán a munka ütemezettségéről (azaz nem egyszerre épülne meg minden), és az engedélyezési, tervezési munkák folyamán a forrásbevonások lehetőségének vizsgálatáról szólt rövidke közleményük.

Az IHO-nak egy feladata maradt csupán: megvizsgálni, hogyan is illeszkedne a már meglevő (és tervezett) városi közlekedési hálózatba a körvasúti személyszállítás megindulása?

Meglévő és tervezett megállóhelyek a Körvasúton<br>(forrás: Magyar Nemzet Online)

A terv a 2-esről a 150-es vonalra tartó, Pilisvörösvár–Kunszentmiklós-Tass viszonylatban közlekedő személyvonatokkal számol. Aranyvölgy megállóhely lenne az első kapcsolódási pont az 1-es villamossal, az előbbi az esztergomi vonal rekonstrukciója során megépül, az utóbbi is hamarosan, a közelmúlt egyik fővárosi közgyűlési határozata szerint. A Pilisvörösvár felől a Nyugatiba utazók azonban átszállásra kényszerülnének: Újpest megállóhelyen (Újpest-Városkapu metróállomás) már létezik metrókapcsolat. A következő tervezett megálló a Marcheggi híd vonalában (ahol a 70-es vonalat keresztezi) lenne, itt azonban – a nem messze levő Vasútmúzeum időszakos megállón és Istvántelken kívül csak akkor lenne bárminemű utasforgalom, ha a kisföldalattit meghosszabbítanák. A pestújhelyi megállónak inkább Zuglóval, a Telepes utcával, a Porcelángyár helyén épült lakóparkkal, és a Bosnyák tér felé közlekedő buszokkal van kapcsolata, az innen csupán egy macskaugrásra levő Újpalota megállóhely a Baross tér–Újpalota közötti, tervezett villamosvonalra biztosítana átszállást.

Élessarok megállóhely: mondjuk itt?<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Rákosszentmihály, MÁV-állomás: a 92-es autóbuszok végállomása a mai napig itt van, a felüljárón közlekedő többi járat az Örs vezér tere és a XVI. kerület különböző részei között nyújt összeköttetést. A rákosfalvai megálló szintén ezt az összeköttetést szolgálná, bár jelenleg a HÉV megállóhelye csak erős rágyaloglással közelíthető meg a töltéstől. Két külön, egymáshoz igen közeli megállóhely lenne Kőbányán: az Élessarok megállónak a volt sörgyári rakodóvágányok helyén lenne tere, és itt a keresztúri buszfolyosón járó buszokkal, és a 28-as villamossal lenne a kapcsolat. Kőbánya felső, mint hagyomány is megmaradna, ellenben a Kőrösi Csoma Sándor úttal, a 3-as, 62-es villamosokkal közvetlen átszállási kapcsolat nem létezne. Két, felüljárós megállóhely szerepel még a tervekben, az egyik a Kőbányai út (a 28-as, 62-es villamos és a 9-es busz Egészségház megállója viszonylag közel esik), a másik az Üllői út (a 3-as metró Ecseri úti megállójától távol) fölött. Ferencváros napjainkban is megállóhely, a maga minimális (1-es villamos) közösségi közlekedési kapcsolatával, a Közvágóhídnál azonban a Soroksári út, így a ráckevei HÉV (és ismét az 1-es villamos) kapna új átszállási lehetőséget.

Összességében a városi közlekedési kapcsolatok egy részén jelentősen javíthatna az új járat, azonban van néhány megálló, aminek jelentőségét – a fővárosi közlekedésfejlesztési tervek ismeretében – sem sikerült teljes mértékben megértenünk.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!