A 4-es számú főút az Alföld elsőszámú közlekedési tengelye, hazánk egyik legforgalmasabb főútja. Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása a gazdasági kapcsolatok megélénkülését és az áthaladó tranzitforgalom jelentős növekedését eredményezte. A főút a megnövekedett átmenő forgalmat, mely elsősorban Nyugat-Európa, az ország nyugati területei, valamint Románia és Ukrajna között bonyolódik le, már nem tudta biztonságosan levezetni, rendszeresen fordultak, fordulnak elő balesetek. A kétszer két sávos kialakításnak, a fizikailag elválasztott irányoknak és a különszintű csomópontoknak köszönhetően a balesetek száma várhatóan jelentősen csökkeni fog.

Átadták az M4-es autóút M0-s és Cegléd közötti szakaszát (fotók: NIF Zrt.)

Az M4-es Üllő és Cegléd közötti szakaszának megépülésével a térségben Monor, Monorierdő és Pilis települések mentesülnek a 4-es főút átmenő forgalmától, annak káros hatásaitól. A négysávos szakaszokon engedélyezett 110 kilométer per órás sebességnek köszönhetően csökkenni fog az elérési idő, így Szolnok időben érezhetően közelebb kerül Budapesthez.

A kivitelezési munkák három évvel ezelőtt kezdődtek. A projekt műszaki tartalma és a kivitelező munkaszervezése lehetővé tette, hogy több szakaszon már ma is megy a forgalom. Az első, 8,2 kilométeres, Ceglédbercel és a ceglédi Üdülői úti csomópont közötti részt 2018 augusztusában adták át. Ezt követte az Üdülő úti csomópont és a 311-es főúti csomópont közötti, 4,8 kilométeres szakasz 2019 júniusában, majd tavaly októberben újabb 3,5 kilométer az M4-es és a 311-es főút csomópontja, valamint az M4-es és a 405-ös főút csomópontjának környezetében. Ezek a szakaszok a 4-es főút meglévő, kétszer egy sávos átépítését, bővítését és a meglévő kétszer két sávos szakaszok felújítását foglalták magukba, összesen 14,4 kilométer hosszon.

A fejlesztésnek köszönhetően biztonságosabbá és gyorsabbá vált az eljutás Budapest és Cegléd között

Albertirsa és Cegléd között elkészült négy különszintű csomópont, egy meglévő felüljáró kiszélesítése és egy meglévő aluljáró felújítása, továbbá épült négy új aluljáró, Ceglédnél pedig egy meglévő töltőállomást alakítottak át komplex pihenővé.

Február 7-én az első, új nyomvonalon épült harminc kilométeres szakaszt is birtokba vehették az autósok. Üllő és Albertirsa között elkészült öt új különszintű csomópont, tizenegy aluljáró, három felüljáró, Pilisnél pedig egy kétoldalú egyszerű pihenőhely. Ezen kívül megépült Pilis város nyugati elkerülője is, a 3123 jelű út.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrás felhasználásával valósult meg. Az Üllő–Albertirsa szakaszt a Duna Aszfalt Kft. és az EuroAszfalt Kft. hozta létre, nettó 52 milliárd 143 millió 121 ezer 938 forintért. Az Albertirsa–Cegléd részen a Colas Út Zrt., a Colas Közlekedésépítő Zrt. és a Colas Hungária Zrt. volt a kivitelező, a beruházás értéke nettó 20 milliárd 533 millió 818 ezer 206 forint.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!