Az elmúlt évben mintegy száz áruszállító kocsit és huszonöt mozdonyt szereltek fel automata kapcsolókészülékkel. A flotta május elején kezdte meg rendszeres konténer szállítási feladatait Dottikon és Dietikon, Oensingen, Renens, Cadenazzo, Lugano Vedeggio termináljai, valamint Biasca és Mendrisio között – értesült a Railjournal.

Az új automata berendezések segítségével a biztonság növelése mellett a tolatási folyamatok gyorsíthatók. A kocsik és mozdonyok a tolatószemélyzet veszélyeztetése nélkül automatikusan összekapcsolódnak, és a kocsik szétválasztásához is csak egy egyszerű művelet szükséges, megszüntetve ezzel az idő-, költség- és munkaigényes tevékenységet.

A gördülőállomány átalakításának költsége mintegy 15 millió svájci frank: ehhez a svájci szövetségi kormány kilencmillió frankkal járul hozzá. Ezt a pénzügyi fejlesztési támogatást az árufuvarozási törvény alapján nyújtják, a vasúti árufuvarozás fenntartható fejlődésének előmozdítása érdekében. Peter Füglistaler, a Szövetségi Közlekedési Hivatal igazgatója méltatta az SBB Cargo úttörő szerepét, de rámutatott, hogy ez az innováció csak akkor teljesedhet ki, ha a többi érdekelt – például a magánvasutak, kocsitulajdonosok – is részt vesznek a projektben. „Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a vasúti árufuvarozás megfeleljen az árufuvarozási ágazat és a logisztika növekvő követelményeinek” – fogalmazott Füglistaler.

Az SBB Cargo azon is dolgozik, hogy olyan automatikus fékezési technológiát dolgozzon ki, amelyet az automatikus kapcsolókészülékkel ellátott kocsikra szereltek fel. A partnerek közé tartoznak a Voith, a PJM és a VTG, valamint két vasúti árufuvarozó, a Rail Cargo Austria és a Mercitalia.

Jelenleg a fékvizsgálat egy 500 méter hosszú vonat esetében negyven percig tart, míg az automatizált ellenőrzés mindössze tíz percet vesz igénybe. Intenzív tesztelés folyik az elkövetkező időszakban, hogy a technológia előre láthatólag 2020 tavaszán üzemszerűen működésbe léphessen. Az SBB Cargo egy audiovizuális ütközési figyelmeztető rendszert is tesztel távvezérelhető a tolatómozdonyokon. Az automatikus kapcsoló rendszer a képzett tolatószemélyzet hiányára is megoldást adhat, ugyanis a következő években számos munkavállaló megy majd nyugdíjba, így – tekintettel arra, hogy az eddigi két fő helyett egy is elegendő a feladat elvégzéséhez – kevesebb jelölttel is feltölthetőek az üres álláshelyek.

Az SBB Cargo nemcsak Svájcban, hanem európai szinten is megoldásokat keres, hogy megfeleljen a változó logisztikai piac elvárásainak. A vasútvállalat célja, hogy a modernizáció vezető szereplője legyen, ami égetően fontos a közúti árufuvarozással folytatott versenyben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!