Ezzel az egykori majd 22 kilométeres villamoshálózatból csak a kétvágányú, 4,4 kilométeres fővonal maradt, amelyhez 2014-ben csatlakozott az 5,2 kilométer hosszú 2-es viszonylat.

A vonal története a XIX. század végén kezdődött. 1896. szeptember 20-án megindult a lóvasúti személyforgalom és a gőzüzemű teherforgalom a Kossuth utca–Méliusz tér–Nap utca–Attila tér–Dohánybeváltó útvonalon. Ezt a vonalat 1911-ben villamosították, majd a MÁV Budapest–Záhony vonala felett épített felüljárón keresztül összekötötték a híd túloldalán már 1896-ban létesített iparvágánnyal, így ezután már a Vágóhídig közlekedett.

A vonal első kitérője a Kossuth utca–Méliusz tér szakaszon, második kitérője az Attila téren, a görög katolikus templom előtt volt. A vonal keresztezte a mai 4-es főutat, majd áthaladt a MÁV vonalai felett 1910-ben épített felüljárón. Itt volt a város villamoshálózatának legnagyobb, 27 ezrelékes emelkedője. A hídról lehaladva a Vágóhíd utca páros oldalán vezetett a vonal, a MÁV iparvágánya és az úttest között. A Vágóhíd utcában egy újabb kitérőt építettek ki (most ott az út fölött haladó magasfeszültségű vezeték elkanyarodik). A villamos végül keresztezte a Vágóhíd területére bevezető MÁV iparvágányt, majd a Hétvezér–Diószegi út sarkán ért véget. A vonal teljes hossza 2,7 kilométer volt.

A 4-es vonal Kossuth utcai szakaszát 1962-től áthelyezték, s ezután már a Béke utca elejéről indult, végállomása a Jászai Mari utcánál volt. Innen üzemi kapcsolata volt az 1-es vonalhoz, a másik irányba történő átjárást egy visszafogóváltó segítette elő. A villamosok a mai Szent Anna utca páros oldalán haladtak.

A 4-es villamos végállomása a Béke útján<br>(forrás: a szerző gyűjteménye)

A villamosvonal jórészt lakott területen, a Vágóhíd utcán viszont egy ipari negyeden keresztül haladt. Itt sok embert kellett szállítani, ezért kevésnek bizonyult a szóló motorkocsik kapacitása. Főleg ikerkocsik, de inkább hármas szerelvények (motor+pót+motor összeállításban) közlekedtek. Az 1970-es végektől egyre gyakrabban lehetett FVV csuklósokkal is találkozni. Érdekességként megemlítjük, hogy a vonal 1962-es, Béke útjába történő áthelyezése után a megállóperonokat úgy építették ki, hogy a Vágóhíd felé nézve mindig a páros oldalon voltak. Itt jártak a 319+320 illetve 321+322-es ikerkocsik, amelyeknek az egyik oldalán lezárták az ajtókat. Szintén itt közlekedtek az ötajtós (két vezetőállásos, egyoldali ajtós) FVV csuklósok is. Az egyvágányú, de kitérős pálya miatt a legsűrűbb követés a vonalon tíz perc volt.

Kitérő a Vágóhíd utcai zsibogó előtt

Nézzük meg, hogy a korabeli újságokban milyen cikkek jelentek meg a Kossuth utcai (4-es) vonallal kapcsolatosan:
1909. október 28. Ma volt a villamosvasút közigazgatási bejárása. A fővonal kettős vágányú lesz, a Csapó utcai vonal a huszárlaktanyáig, a Kossuth utcai vonal a most épülő Diószegi úti vasúti felüljárón a vágóhídig fog tartani.
1911. január 29. Kialakítják a villamos vonalak szakaszait: a fővonalon három (vasúttól a Bika Szállóig, a Bika Szállótól a Honvédkaszárnyáig, a Honvédkaszárnyától a Nagyerdőig), a mellékvonalakon két-két szakaszt terveznek. (Kossuth utcai vonal: városházától a Kossuth utca végéig, a Kossuth utca végétől a vágóhídig; Csapó utcai vonal: az utca elejétől a Kölcsey utca torkolatáig, onnan a huszárkaszárnyáig), illetve meghatározzák, hogy a villamos vasút dolgozóinak egyenruháját szembe ötlő számmal kell ellátni.
1911. március 17. „A tegnapi műtanrendőri bejárás során megállapították a villamos viteldíjait, sebességhatárait; a szakaszhatárokat és a megállóhelyeket pontosították és módosították. A pályaudvartól az Egymalom-utcáig, a Kossuth-utcán a Baross-utcáig, a Csapó-utcán a Veres-utcáig, a Hatvan-utcán a Pesti-utcáig 18, azon kívül a Nagyerdőig, a baromvásár-térig és a közös huszárlaktanyáig 25 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak a villamos kocsi. Két villamos kocsin indult el a társaság a városházától a Nagyerdőre, onnan vissza végig a Piacon. Végül a Kossuth-utcai szárnyvonalat járták be. A vasúti átjáró közepére helyezett szakaszhatárt a dohánygyár elé helyezték át, amint a főkapitány javasolta, azonkívül a vasúttársaság beleegyezett abba, hogy a sertésvásártéri cédulaház előtt is megállót létesítsenek.”
1912. szeptember 15. A villamosvasút társaság a Kossuth utcai vonalnak a vágóhídtól a homokkerti Szabó Kálmán utcán és a vasúti felüljárón át való meghosszabbításával körvasutat tervez.
1913. április 19. A Kossuth utcán és a Petőfi téren a villamosvágányok mellett lesüppedt és kikopott az aszfaltburkolat. Az a kérdés, hogy a javítási költséget a társaság vagy a város állja majd?
1926. február 24. A városi tanács felülvizsgálja, hogy a Kossuth utcai vonal új szakaszára (mely a Homokkertbe menne) szükséges-e külön menetdíjat szedni.
1926. február 26. A város beleegyezett a Kossuth utcai villamos vonal meghosszabbításába.
1926. június 22. A Kossuth utcai villamosra egy szülő nő szállt fel. A villamos személyzete leszállította a többi utast, s egyenesen a szülőotthonba mentek a vajúdó asszonnyal. A gyermek a villamoson jött világra.
1926. október 11. Kizuhant a villamosból egy fiatal lány a Kossuth utcán, aki súlyos koponyatörést szenvedett.
1927. november 21. A lakosság kéri, hogy a Kossuth utcai villamosvonalat a Nap utca helyett a Cegléd utca- Bocskay tér-Hajnal utca vonalon menjen.
1928. április 14. A Rakovszky és környékbeli utcák lakossága kéri a Kossuth utcai villamos kivezetését a Bocskay térre.
1928. április 20. A Kossuth utcai villamos meghosszabbításának ügye a városi közgyűlés előtt.
1928. június 21. A Kossuth utcai lakosok és kereskedők kérik a tanácsot, hogy tiltsa meg a vasúti kirakodást.
1930. március 25. Küldöttség kéri a polgármestertől, hogy a Kossuth utcai villamost a Bocskay téren keresztül vezessék.
1939. április 29. Elütött a villamos egy nagyothalló idős asszonyt a Kossuth utcán a Csokonai színház előtt. A hölgyet súlyos sérülésekkel szállították a kórházba.
1941. április 5. Változások a Kossuth utcai és a pallagi villamosok menetrendjében.
1946. október 23. A Kossuth utcán egy öngyilkos fiatal lány a 4-es számú villamos elé vetette magát. A lány súlyos sérüléseket szenvedett.
1947.október 4. A Kossuth utca 20. sz. előtt kigyulladt a 31-es villamos. Két asszony könnyebb sérülést szenvedett, amikor az ablakon kiugrott.
1950. augusztus 16. Kijelölték a vagongyári villamos vonal útvonalát: a Kossuth utcáról nyílegyenesen megy a Baranyi utcán át a Vámospércsi úton a Szabadság-telep végén lévő autóbusz végállomásig.
1957. január 15. Tegnaptól helyreállt a teljes villamosközlekedés a városban. A fővonalon 4 percenként, a Kossuth és Hatvan utcai vonalon 10 percenként, a Csapó utcai vonalon 8 percenként indulnak a villamosok.
1959. május 17. A forgalomszámlálás eredményeképpen május 20-tól néhány autóbusz körforgalmat bonyolít le a városban, június 1. után pedig menetrendszerűen fognak közlekedni. Tervezik, hogy a villamos a Kossuth utca helyett a Béke útján fog közlekedni.
1962. május 26. Lázasan folyik a Béke úti villamos vonal építése. Június 13-án már villamos közlekedhet rajta. 1962. szeptember 4. A Béke úti vonalon a dohánygyári kitérőt kijjebb helyezték. Ezek után a Galamb utcánál lesz.
1964.  december 6. A havazás miatt káosz van a villamosközlekedésben (is). A Hatvan és a Béke úti vonalon szintén leromlott egy-egy kocsi, nehezítve a közlekedést.
1966. november 10. Mivel a Csapó és a Béke útja vágánykapcsolatát az új fővonal vágányának építése miatt ideiglenesen elbontották, a villamosok egy része a Csapó és a Béke útja torkolatánál éjszakáztak.
1967. február 5. Több villamost kérnek az utasok a Béke úti villamos vonalra.
1967. október 19. DKV-AKÖV együttműködés jött létre az utazóközönség érdekében. Segítik egymást csúcsforgalmi időben is pl. a Béke útján reggelente autóbuszok beállításával is segítik a közlekedés lebonyolítását.

Lejtmenet a dohánygyári felüljárón

1970. január 10. Késő este a Béke útjáról a Batthyány utcába akart befordulni kerékpárjával egy fiatal férfi, de elcsúszott és elesett. Az arra közlekedő villamos fékezett, de ennek ellenére elgázolta. A férfi a helyszínen meghalt.
1970. március 7. Február 17-én reggel a Béke útján az 1-es villamosról való átszállás során a 4-es villamos az indulási időt nem várta meg és hamarabb elindult. A villamos személyzete nevetve nézte az induló villamos után futó hoppon maradt utasokat.
1970. október 29. A DKV felkészült a télre. A Béke és Hatvan utcai vonalon kicserélték a kopott váltókat, a Simonyi út egyik oldalán újrakövezték a vágányokat, átvizsgálták a villamosokat.
1971. január 5. Nagy a zsúfoltság a Béke úti vonalon, mely enyhülni fog, ha a Csapó utcai vonalat felszámolják és felszabadul az ott most közlekedő villamosok kapacitása.
1971. március 12. Kisiklott egy villamos az Attila téren. Személyi sérülés nem történt.
1971. április 1. Kicserélték a váltókat és a síneket a Béke úti vonalon.
1971. december 19. Lakossági kérésre visszaállítják a Kandia utcai villamosmegállót.
1972. február 27. A Vágóhíd utcán a 324-es villamosnak ütközött a figyelmetlenül a sínekre hajtó IF 89-42 rendszámú VW típusú gépkocsi.
1972. április 14. A dohánygyári hídon a villamosnak ütközött az IK 53-31 rendszámú Zsiguli. A sofőrt sérülésekkel szállították kórházba.
1975. június 19. Megszűnik a Béke úti villamos. Június 24-től villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat ezen a vonalon.

Villamospótló autóbusz a Béke útján

1975. június 24. Mától autóbuszok szállítják az utasokat a Béke úti villamosvonalon.
1975. június 29. Megkezdték a sínek felszedését az utolsó villamos szárnyvonalon.
1976. május 11. Lassan egy éve megszűnt a Béke úti villamosvonal, de a használaton kívüli sínek egy részét még nem szedték fel. A fővonalban maradt elhasználódott váltókon a csuklós villamosok hangos csattanásokkal mennek át, ami zavarja a környéken élőket. A vállalat illetékese ígéretet tett, hogy június 30-ig a síneket felszedik.

Ez lenne a szomorú  története az utolsó debreceni szárnyvonalnak, amelyet 40 éve szüntettek meg.
(az újságcikkek forrása: Balogh László–Gara Kálmán–Végh Dezső: Debreceni villamoskalauz)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!