A méltán híres A380-as típus, a Bálna gyártása a végéhez közelít. Ezzel a Airbus előtt komoly lehetőség nyílik arra, hogy másra használja a gyártási kapacitást az A380-as program lezárása után. Az európai repülőgépgyártó bemutatta a gyártósor átalakítási terveit, a lényeg: ezen is az A321-es összeszerelése zajlik majd. Ami érthetővé teszi azokat a meglepően optimista számokat, amelyek az európai cég gyártási prognózisában olvashatók.

Mivel már csak nyolc leszállítandó repülőgép maradt az Emirates rendeléséből, és mindössze egyet kell átadni az ANA-nak (All Nippon Airways), úgy tűnik, mintha csak néhány hónapra lennénk a kétszintes utasszállító programjának végétől. Az Airbus korábban azt nyilatkozta, az A380 gyártásának a leállása 2021-re várható. Jelenleg a repülőgépet papíron havi négy gépes kvótában képesek gyártani, tehát elméletileg már a tavasz kezdete előtt befejeződhet a gyártás. Valójában azonban csak két példányt gyártanak havonta a repülőgépből. De nem egyszerűen arról van szó, hogy nem sietik el a dolgot, a légitársaságok sem sietnek átvenni az óriásgépeket. Ezért valószínű, hogy a gyártás befejezése valóban 2021-re tolódik.

(fotók: Airbus)

Az Airbus bejelentése szerint tehát az A380-as sort is átalakítják a nagysikerű, igen kelendő keskenytörzsű típus, az A321-es típuscsalád gyártására. A cég nyilatkozata szerint ez lesz a kulcsa a teljes gyártási technológia élvonalon tartásának, és hogy így növeljék a gyártási kapacitást és a rugalmasságot. Michael Schoellhorn, az Airbus vezérigazgatója így kommentálta a terveket: „Példátlanul nagy igény mutatkozik a mi vezető típusunkra, az A320neo családra, különös tekintettel annak az A321-es nagy hatótávolságú, vagyis LR, és extra hosszú távú, az XL családtagjaira. Úgy döntöttünk, növeljük a globális A321-es gyártási kapacitásunkat, valamint létrehozunk egy következő generációs végső összeszerelési vonalat Toulouse-ban.”

A közlemény szerint 2022-re teljesen elkészül az új, digitális A321-es gyártósor; a hamburgi mellett a második Európában. A321-est még Amerikában, az Alabama állambeli Mobile-ban is gyártanak.

Az A380-as és az A321-es sem nagyságában, sem funkciójában nem azonos kategória, vagyis nem a Bálna kifutása magyarázza a megnövekedett igényt a keskenytörzsű típusra. Részben a Boeing MAX botránya, részben pedig az új, nagy hatótávolságú LR/XLR-ek belépése csábítja a légitársaságokat diszkont jellegű, de hosszú járatok indítására.

Az A321XLR, ami a múlt évi párizsi Air Show idején mutatkozott be a célközönségnek, nagy népszerűségnek örvend, már több mint 450 kötelező érvényű megrendelés van rá, 22 üzemeltetőtől, az altípus várhatóan 2023-ban áll forgalomba.

Az Airbus a tavalyi évet roppant sikeres évként tartja számon: a rendelések után végre az átadások számában is átvette a globális vezető szerepet. Azért nem minden ilyen rózsás, az Airbust rengeteg kritika érte a lassú átadások miatt. Az új gyártósorral nyilván közelíti a meghirdetett teljesítményt, az évi ezer gépet, bár ez sokban múlik a fontosabb beszállítókon, például a hajtóműgyártókon is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!