Anyalapunk, az Indóház magazin októberi számában adott hangot félelmeinek Tomcsányi István, az osztrák Ökombi GmbH tulajdonában lévő Hungarokombi Kombinált Fuvarozást Szervező Kft. ügyvezetője. Idézzük: „Ellentmondásos időszakot élünk. Noha az Európai Unió egyre erőteljesebben hangsúlyozza a kombinált vasúti fuvarozás fontosságát, a vasúti infrastruktúra minél teljesebb kihasználását, a közút mégis egyre jelentősebb üzletrészt hasít ki magának a szállítmányozásból, míg a Rola térnyerése a speciális, regionális viszonyok miatt elmaradt.

Korábban ugyanis az adminisztratív korlátok visszafogták, illetve a vasútra terelték a kamionokat, hiszen az adóköteles kontingensek a Rolát versenyképessé tették. Ezeket a közúti engedélykereteket évente kétoldalú szerződésekben határozták meg. Bulgária és Románia 2007. évi EU-csatlakozását követően azonban csökkent a Szeged–Kiskundorozsma–Wels közötti forgalom: mivel az EU határain belül történő árumozgás nem korlátozható, a Rola-szállítások egy része elvesztette korábbi ösztönzőinek jelentős részét, és már csak az elsősorban Törökországból, kisebb részben Szerbiából és Montenegróból érkező – az engedélykontingensből nem részesülő – kamionok utaznak vasúton.”

A történetnek vége<br>(fotók: Hungarokombi)

A helyzeten rontott, hogy az elmúlt esztendő végén kifutott a Rolának öt évig juttatott állami támogatás, új pedig nem érkezett, ezért a tevékenység veszteségessé vált. Ez a veszteség az Ökombinál (és a Rail Cargo Austria csoportnál) elérte a tűréshatárt, és a legújabb, végleges álláspont szerint az esedékes menetrendváltástól, azaz december 10-étől a kamionok lábon teszik meg az utat délkeleti határainktól nyugat felé, és vissza. Az évi harmincezer, egyenként körülbelül negyventonnás jármű tovább növeli a zsúfoltságot a sokszor egyébként is szinte járhatatlan hazai autópályákon, komoly terhelést kap a környezet, és még hosszasan sorolhatnánk a kedvezőtlen hatásokat.

Többé nem kaptatnak speciális vasúti kocsira Magyarországon

Értesüléseink szerint jövőre már az Ökombi is a korábbinál kisebb (osztrák) állami támogatással számolhat. Ezért nemcsak a magyar Rollende Landstrassét, hanem az ugyancsak nehézségekkel küszködő Regensburg–Trento Rola viszonylatot is felszámolja.