A marokkói LGV, azaz nagysebességű vasútvonal avatásán Emmanuel Macron francia elnök és VI. Mohamed marokkói király is részt vett. Az LGV az ország gazdasági fellegvárait köti össze. A Marokkó nyugati partjánál fekvő Casablanca és a Gibraltári-szorosnál található Tanger közti háromszázötven kilométeres utat a nagysebességű szerelvények két óra tíz perc alatt teszik meg. Ezzel kevesebb mint a felére csökkent az utazás korábbi négy óra negyvenöt perces időtartama. A Franciaországtól vásárolt szerelvények egyelőre csak Tanger és a Rabattól északra eső Kenitra közti száznyolcvanhárom kilométer hosszú LGV-pályán tudják kihasználni 320 kilométer/órás csúcssebességüket, attól délre óránként legfeljebb százhatvan kilométeres maximális sebességgel haladnak.

A vonal kiszolgálására a Marokkói vasút (ONCF) tizenkét emeletes, egyenként ötszázharminchárom utast szállítani képes Euroduplex-szerelvényt rendelt az Alstomtól, amelyek szinte azonosak a Franciaországban közlekedő TGV-Duplexekkel. Az új nagysebességű vonatok az LGV-n a francia és magyar ipari villamosítási rendszerrel azonos, 25 kV és 50 Hz betáplálású felsővezeték alatt közlekednek, de Kenitra és Casablanca között a Marokkóban hagyományos, 3000 voltos egyenáramú felsővezeték alatt is egyaránt képesek üzemelni. A francia elnök és a marokkói király fel is avatta a megnyitó vonatot, miután jegyet kaptak a marokkói vasúttársaság főigazgatójától. Nyolcvan perc alatt tették meg az utat Tangerból a marokkói fővárosba, Rabatba.

Középen Emmanuel Macron francia elnök és VI. Mohamed marokkói király a felavatott Euroduplex-szerelvény előtt a marokkói nagysebességű vasútvonal csütörtöki megnyitóján (forrás: MTI)

A kétmilliárd dolláros projektet 2011 szeptemberében VI. Mohamed király és az akkori francia elnök, Nicolas Sarkozy indította el. A vonalat eleinte 2015-ben tervezték megnyitni, de az időpont eltolódott, részben kisajátítási problémák miatt. 2017. februárban kezdték meg a vonal tesztelését és 2018. május 4-én itt érték el a jelenlegi afrikai vasúti sebességrekordot, amikor 357 km/óra sebességgel haladt az egyik Euroduplex-szerelvény. A vonalon található egy háromezerötszáz és egy hétszáz méteres völgyhíd is.

A 1,8 milliárd euró (580 milliárd forint) összköltségű beruházás ötvenegy százalékát Franciaország finanszírozta, részben koncessziós és egyéb kölcsön, részben támogatás által. Marokkó a költségek huszonnyolc százalékát teremtette elő, a fennmaradó huszonegy százalékot pedig Szaúd-Arábia, Kuvait és az Egyesült Arab Emírségek állta. Az első vasútvonalat a király Al Boráknak nevezte el. Az arab mitológia szerint Al Borák egy mitikus szárnyas lény, az ő hátán szállt fel Mohamed próféta a mennybe.

A pályát és a villamosítást a Colas Rail és az Egis Rail tervezte és építette. A beruházás része volt a Tanger és Casablanca közötti pálya felújítása és az érintett állomások újjáépítése is. A szerelvények karbantartásáért az első tizenöt évben az ONCF és a Francia Államvasút (SNCF) 60–40 százalékos közös vállalata felel, ehhez Tangerben épült egy bázis. A teljes vonalat a Rabatban található forgalomirányító központból vezérlik. A marokkói nagysebességű vasút működésétől azt várják, hogy a Tanger–Kaszablanka vonalon a jelenlegi évi hárommillió utas helyett a jövőben hatmillióan fognak utazni. Emellett a jövőben több tehervonatnak jut menetvonal a Tanger és Kenitra közötti hagyományos vonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!