A Gépipari Tudományos Egyesület és a Magyar Buszgyártók Szövetsége által rendezett „46. Autóbusz Szakértői Tanácskozás” (sic!) keretében a gyártók és az üzemeltetők beszámolói mellett helyet kapott a legújabb hazai gyártású elektromos autóbusz bemutatója is.

A járművet a Sedulitas-Pro Kft. készítette a Dunai Repülőgépgyár Zrt-vel együttműködésben született, az ő fővállalkozásukban. A Sedulitas-Pro cégnév csak első hallásra cseng szokatlanul, valójában a Ganz sokat tapasztalt mérnökeit takarja a megnevezés, akik annak idején a Ganz-Solaris trolibuszokat gyártásában, valamint a Tatra T5C5 villamoskocsik modernizálásában is rész vettek. A sajtó által nemrég felkapott etióp villamoson kívül a Sedulitas a 412GT trolibuszok gyártásából, az újabb T5C5 modernizálásból is kivette a részét. A cég a további elektromos busz fejlesztésekben is a Dunai Repülőgépgyár Zrt-vel együttműködve szeretne részt venni.

Így néz ki elölről az új busz. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből

A most bemutatott villanybusz alapját egy Norvégiából hazatért használt Ikarus E91-es adja. A cég választása azért erre a típusra esett, mert egyrészt kiforrott típus, másrészt a felépítését tekintve megegyezik a Molitus S91-esekkel. A cél ugyanis a Molutis Kft.-vel együttműködve az elektromos S91-es kifejlesztése, így tulajdonképpen az E91-es csak egy tesztjármű.

Az ITK Coulomb-busza és az Evopro Modulója után harmadik hazai elektromos busznak számító E91-E-nek a vázátalakítási munkáit a BKV VJSZ Kft-je végezte, amelynek keretében a dízelmotor és az üzemanyagtartály helyét egy villanymotor és az akkumulátorok vették át. A busz korszerű CAN-buszos járművezérlő rendszert és saját akkumulátorfelügyeleti rendszert kapott (ez utóbbival a 609-es Solarisban is találkozhatunk).

És hátulról. A járművet várhatóan a BKV fogja tesztelni, ennek időpontjáról egyelőre nincs információnk

Az iho fotóriportere elmehetett egy rövid körre a busszal. A jármű nagyon halk, menet közben is csak a segédüzem eszközei hallatszanak. A menetdinamika nagyon jó, a kocsi remekül gyorsul. A fordulékonysága a méreteiből következik, de azért ezt is írjuk fel az előnyök oldalán. Fékezéskor a fellépő energia 30 százalékát tudja visszatáplálni a busz, ez átlagos–jó teljesítmény. A kocsi maximális sebessége 53 kilométer per óra, síkon legalábbis még nem sajtolt ki belőle többet a vezére. Persze mire nem elég ez ott, ahova ezt a kocsit tervezték?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!