Székesfehérváron bemutatták az Ikarus és a kínai CRRC Urban Traffic magyarországi vegyesvállalata, az Electrobus Europe első, kínai-magyar kooperációban készült, tisztán elektromos meghajtású buszát. Széles Gábor, az Ikarus elnöke a bemutatón elmondta, hogy több mint egyéves munka előzte meg a prototípus elkészültét. Szavai szerint a prototípusban „a CRRC elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos világszínvonalú ismeretei összekapcsolódnak az Ikarus vázgyártási tapasztalatával”. A sorozatgyártás reményei szerint jövőre indulhat meg.

Ku Ji-feng a CRRC igazgatósági elnöke „a magyar nemzeti márka” újbóli felfutását vizionálta, ezzel összefüggésben még több munkahelyet az Ikarusnál. A termékkel az európai piacra is ki szeretnének lépni. A CityPioneer nevű, alacsonypadlós jármű meghajtásáról egy 240 kilowatt teljesítményű szinkronmotor gondoskodik, a 313 kilowattos akkumulátorcsomaggal 200-260 kilométer megtételére alkalmas, a teljes feltöltéshez öt-hat óra szükséges.

A sajtótájékoztató keretében együttműködési megállapodást írt alá Székesfehérvár önkormányzata, az Ikarus-vállalatcsoport és a CRRC a környezetbarát városi közlekedési stratégiájának megalkotásáról és a CityPioneer busz 2019-es tesztüzembe-állításáról. Cser-Palkovics András polgármester eszmefuttatásában a közösségi közlekedés egyre inkább felértékelődik a világban és Székesfehérváron is, a megállapodás tehát a jövő felé fordulást jelenti, amelyben remélhetőleg pályázhatnak majd a dízelbuszok elektromos járművekkel történő kiváltására.

Tuan Csie-lung, a Kínai Népköztársaság nagykövete is jelen volt, szerinte az Ikarus és a CRRC együttműködése újabb lépés a kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatok erősödésében, amely „soha nem volt ennyire jó”. „Magyarország az unión belül az egyik legjobb barátunk” – ezt hallva ki nem morzsolt volna el egy-egy könnycseppet a 150-es vasútvonal közelgő felújítására gondolva.

Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium polgári hírszerzésért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy a dízelbotrány óta a világ még inkább elmozdult az elektromos hajtás irányába, ezt a trendet az Ikarus és kínai partnervállalata is meg szeretné lovagolni.

Egy 12 méter hosszú, dízelmotoros autóbusz ára 70-80 millió forint között van, az elektromos busz körülbelül 120 millió forintba kerül majd. A vállalat a tervek szerint jövőre minimum 200 elektromos buszt fog legyártani, azt következő évben ezret, majd szeretnék felfuttatni az éves gyártást háromezerre. Székesfehérvár mellett Szeged, Zalaegerszeg és Miskolc is érdeklődik az e-busz iránt, ám előbb bizonyítaniuk kell az üzemeltető társaságok felé, hogy a busz alkalmas a menetrendszerinti, városi használatra. Az IC 1211 U típusú elektromos busz 2019 elején tesztelési céllal járja majd Székesfehérvár útjait, ezt követően bekapcsolódik az utasforgalomba az arra legalkalmasabbnak ítélt vonalakon.

Inkább kínai, mint magyar busz Székesfehérváron, az Ikarusnál (kép forrása: feol.hu)

Az Electrobus Europe Zrt. 2019 folyamán további kínai-magyar fejlesztéseket tervez, várhatóan 2019 második felében egy midi és egy csuklós elektromos busz prototípusa is megérkezik a most bemutatott jármű mellé.

A folyamatokra jól rálátó informátorunk emlékeztetett arra, hogy az elmúlt időszakban a leginkább a kikapcsolható gravitáció elméletéről ismert Széles Gábor már számtalan nagyívű bejelentést tett, melyekből szinte semmi nem valósult meg. Az információk szerint a most bemutatott busz is Kínából származik, amelyre csupán az Ikarusra utaló látványelemek kerültek fel Magyarországon, illetve a kocsi belsejét is az Ikarusban építették meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!