Bő húsz év után ismét menetrend szerinti járatok kapcsolják össze a felvidéki Besztercebánya megyét és Nógrád vármegyét

iho/vasút   ·   2025.03.14. 15:25
felvidek_nograd_busz

Március 15-étől közvetlen buszokkal lehet utazni Losonc és Salgótarján, valamint Rimaszombat és Cered között, májustól pedig a Losonc–Budapest viszonylaton is elindulnak a járatok. Hamarosan a vasúti járatok is újraindulhatnak?

A  Besztercebánya megyét és Nógrád vármegyét összekapcsoló buszjárat a magyar kormány társfinanszírozásának köszönhetőn indulhat el. A járatokon a szlovák fél által kiadott, Iveco Crossway típusú, akadálymentes járművek fognak közlekedni, amiken wifit is lehet használni. A Losoncról induló járatok Fülek és Sátorosbánya érintésével jutnak majd el Salgótarjánba, a Rimaszombatról (Rimavská Sobota) induló járat pedig Tajtin (Tachty) keresztül fog a nógrádi Ceredre menni, munkanapokon napi három alkalommal, hétvégeken napi két alkalommal – írja a Napunk című felvidéki lap.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Budapest–Losonc buszjáratot is megrendelte a MÁV-csoporttól: a buszok várhatóan május elsején indulhatnak el a Volán működtetésében.

Ondrej Lunter, Besztercebánya megye elnöke arról beszélt, a szombaton startoló szolgáltatás keretében naponta négyszer lehet igénybe venni a buszokat a két viszonylaton, Besztercebánya megye integrált közlekedési rendszerén belül. Habár a 2004. májusi uniós csatlakozás óta Szlovákia és Magyarország között gyakorlatilag nincs határ, ennek ellenére csak nagyon kevés előrelépés történt annak érdekében, hogy a két ország közötti gazdasági, emberi és idegenforgalmi kapcsolatok határozottan fejlődjenek, amihez a közlekedés nyújt alapot. Habár a térségek közötti valós autóbuszos utazási igényekről nem készült felmérés, azonban a határ nem jelent korlátot, mivel az emberek bevásárlás, munka, oktatás és más okokból is átjárnak a határ másik oldalára.

Az emberek nagy része jelenleg szinte csak autóval tudja megoldani az eljutást, mivel a két régiót összekapcsoló tömegközlekedés alig vagy csak nagyon körülményesen létezik: a szlovák oldalon Sátorosbánya (Šiatorská Bukovinka) községig lehet elbuszozni, a határon azonban gyalog kell átkelni, a magyar oldalon pedig Somoskőújfalutól a MÁV-csoport vonat- és buszjárataival lehet tovább utazni. Jó néhányan viszont inkább Salgótarjánba autóznak át, és onnan veszik igénybe a tömegközlekedést. Ráadásul a két ország járatai összehangolva sincsenek, mindkét oldalon órákat kell várakozni a továbbhaladásra. Az új járatoknak köszönhetően viszont egy átszállással el lehet majd jutni Fülekről (Fiľakovo) Budapestre és vissza, ezért a diákoknak és a nyugdíjasoknak is nagy segítség lesz az új járat elindítása.

A jegyek árát elfogadható árfekvés alapján határozták meg: Losoncról Salgótarjánba három és fél euróba (körülbelül 1400 forintba) kerül a teljesárú jegy, Rimaszombatról Ceredre pedig 3,3 euróért (1300 forintért) lehet eljutni. A buszjáratok iránti érdeklődést ki fogják értékelni és ennek alapján döntenek majd a további járatokról.

A magyar határ közelében fekvő, tízezer fős kisváros, Fülek polgármestere, Agócs Attila elmondta, a két régió között nagyjából húsz éve szűnt meg a közvetlen tömegközlekedés, az emberek már nem is nagyon reménykedtek benne, így az igények felmérése sem egyszerű. Azonban sokan átjárnak Szlovákiából: a salgótarjáni piacra, diákok a középiskolákba, jó páran magyarországi egyetemeken tanulnak. Magyarországról pedig jó néhányan a Felvidékre mennek vásárolni a mostani árak miatt. Emiatt több százas nagyságrendben ingáznak autóval a salgótarjáni vasút- és autóbusz-állomásokra.

Arról is beszámolt, hogy amióta megszűntek a közvetlen buszjáratok, jelentős fejlesztések, beruházások valósultak meg a régióban, melyeknek köszönhetően a turizmus is fellendülhet a két régió között: ilyen a divényi vár és környéke, a gácsi várkastély, a losonci, a füleki, a somoskői és a sátorosbányai látnivalók, amiket tömegközlekedéssel eddig nem lehetett elérni.

A szlovák oldalon, a gömöri és a nógrádi térségből a munkalehetőségek érdekében csak alacsony számban ingáznak az emberek, elsősorban a Nagyorosziban üzemelő lakókocsi- és lakóautógyárba, de ők is leginkább céges autókkal. De egészségügyi vagy ipari létesítményekbe is járnak Szlovákiából Magyarországra dolgozni.

Nógrád vármegye elnöke, Skuczi Nándor elmondta, a szlovák–magyar határ mentén jelenleg kizárólag Komáromban működik hasonló, határon átnyúló tömegközlekedés. Arról beszélt, a Hatvan–Bátonyterenye–Salgótarján–Fülek–Losonc–Zólyom–Besztercebánya tengely mindig is urbanizált régiónak, az ipar, a gazdasági kapcsolatok és a kereskedelem egyik fő folyosójának számított. Szlovákiából munkavállalás és felsőoktatás miatt járnak át Budapestre, Magyarországról viszont inkább a kereskedelem, a gazdasági és a személyközi kapcsolatok, valamint a turizmus okán utaznak át a határ szlovák oldalára. Az új buszjáratoknak köszönhetően a télen a szlovákiai síparadicsomok is elérhetőbbé válhatnak. Mivel a Salgótarján–Budapest buszjáratokat sok utast veszi igénybe, így minden esély megvan arra, hogy az új losonci járat is rentábilisan működjön.

Lunter szerint a buszok elindítása csak az első lépés, amit a vasúti közlekedés újjáélesztése fog követni, melyről már tíz éve zajlanak a beszélgetések. Fülek első embere hozzátette, a szlovák oldalon már zajlik is a talpfák és a keresztaljak részleges cseréje a város vasútállomása és a határ között, Fülektől pedig Ipolygalsa (Holiša) felé teljes pályafelújítás kezdődik májusban, több millió euróért – vagyis forintban mérve milliárdos nagyságrendben. A fejlesztések lehetővé fogják tenni, hogy a gyorsvonatok visszatérjenek az állomásra, és a határt átlépő vasút közlekedést is újra lehessen indítani. A két megye most már komolyan gondolkodik a vasúti közlekedés fejlesztéséről, bár szerinte még korai beszélni arról, hogy milyen vonatok járhatnak majd a két ország viszonylatában. Azon dolgoznak azon, hogy újraindítsák a 2009-ben megszüntetett Polónia nemzetközi gyorsvonatot, mely a Budapest–Salgótarján–Besztercebánya–Varsó vonalon közlekedett.

(Nyitóképünkön az egyik új busz, ami a két régiót összekapcsolja. Fotó: Napunk/Ibos Emese)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek