A tavalyi bombameglepetés, a Bombardier és az Airbus közös vállalata után a jelek szerint itt a következő hasonló lépés, ami egyben válasz a kanadai–európai kihívásra. Ez pedig a Boeing és a brazil Embraer közös cége lesz.

Mint akkor arról beszámoltunk, a Bombardier és az Airbus akkor döntötte el, hogy joint venture formulában az Airbus alabamai telepén gyártja a Bombardier Cseries-gépeit, amikor ennek még konkrét célja egy valószínűnek látszó washingtoni kormányzati döntés volt: a Boeing a Bombardier ellen dömpingár és tiltott állami támogatás címén nyújtott be panaszt, aminek következményeként a hetvenöt gépet megrendelő amerikai légitársaság, a Delta, csak közel 300 százalékos büntetővám mellett vásárolhatta volna meg a kanadai gépet. Viszont ha a kanadai gép az Airbus közreműködésével, de az Egyesült Államokban készül, akkor persze nem lehet szó vámról. A nagy meglepetés január végén következett, amikor az Egyesült Államok Kereskedelmi Bizottsága a Boeing ellenében döntött, a védővám kivédése tehát okafogyottá lett, ennek ellenére az Airbus és a Bombardier is jelezte, továbbra is tartja magát a közös vállalat tervéhez.

Így álltak a dolgok, amikor felerősödtek a hangok egy másik közös vállalkozás beindításáról, ami a jelek szerint ugyancsak megvalósul, és ezzel mindkét óriás gyártó megalkotja a maga szervezeti együttműködését mindkét nagy regionális jet-gyártóval.

A Boeing eleinte az Embraer részvényeinek egy részét szerette volna megvásárolni, de most már másfajta összjátékról van szó. A 70–130 személyes sugárhajtású utasszállítók terén piacvezető brazil cég és az amerikai óriás között a tárgyalások ugyan még bőven tartanak, és a hivatalos közlések szerint még nem dőlt el semmi, de a friss kiszivárogtatás szerint új közös vállalatot tervez a két fél, amely kizárólag polgári gépek gyártásával foglalkozik. Nem teljesen világos, hogy vajon új típusról van-e szó, vagy pedig az Embraer hamarosan szolgálatba álló E2-es utasszállítóiról, amelyek sokkal inkább számítanak a kanadai Bombardier termékei versenytársainak a piacon, mint a Boeing legkisebb méretű polgári gépei. A Boeing–Embraer közös vállalat mindenesetre a meglévő típusok esetén is igen komoly gyártási-technológiai lökést adna a brazil cégnek, hogy a kanadai konkurenciával szemben is megtartsa pozícióit.

Az biztos, és ez minden hírben benne van, hogy a cégnek nem lesz köze sem a Boeing, sem az Embraer hadiipari szektorához. Már korábban is tudni lehetett, hogy a közös vállalat legkeményebb ellenzői a brazil hadsereg vezetői. Az elmúlt napokban a légierő vezetése nyilvánosan is megismételte, hogy az Embraert az ország biztonsága szempontjából alapvető jelentőségűnek tartja, és bármiféle döntésnek figyelembe kell vennie a nemzeti szuverenitás szempontjait.

A brazil kormány, amely az Embraer tíz százalékos tulajdonosa, azonban támogatja a Boeing–Embraer együttműködést, különösen azóta, hogy a Boeing a közös vállalatra tett ajánlatot, nem tulajdonrész megvásárlására a brazil cégből. Mindenesetre a hír, hogy a brazilok állítólag belementek az üzletbe, kilenc százalékkal dobta meg a tőzsdén az Embraer-részvények árfolyamát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!