Korábbi politikusi fenyegetések és meg nem erősített hírek után most már biztossá vált, Lengyelország felmondja a hárommilliárd dollár értékű szerződését az Airbus helikopterek beszerzésére, és újraindítja a tárgyalásokat más gyártókkal.

Ugyanakkor a Reuters lengyel lapokra hivatkozva azt adja hírül, néhány gépet ennek ellenére az Airbus Helicopters szállít majd a lengyel fegyveres erőknek, de az ötven közepes méretű szállító helikopter többsége nem az Airbus Helicopters EC-725 Caracal típusa lesz.

A változás összefügg a politikai átalakulással: a választások nyomán októberben került hatalomra az euroszkeptikus Törvény és Igazság Pártja, az ötvengépes üzletet azonban még az előző kormány hozta tető alá. A tendernek amúgy is elég különös története volt, az amerikai Sikorsky, az egyik esélyesnek számító gyártó először kivonult a versenyből azzal, hogy a kiírás egy meghatározott típusra vonatkozik, de ez nem az ő gépe.

A Caracalok lettek volna a befutók

Azután az amerikai cég mégiscsak visszatért a porondra, de valóban nem az általa Lengyelországban is gyártott UH-60-as Black Hawk győzött, ugyancsak kudarcos volt a szintén lengyelországi gyártóbázissal rendelkező olasz AgustaWestland. Az Airbus Helicopters viszont, amely csak ígérte lengyelországi gyártósor kiépítését, illetve offset-jellegű, tehát ellentételezésekkel alakuló megállapodást javasolt, a Puma-gépcsalád sokadik leszármazottjával lett győztesnek kihirdetve.

Beszállítója lenne, lett volna az európai helikopternek is, ezt azonban néhány napja a lengyel hadügyminiszter helyettese is kevesellte. A külügyminiszter, Witold Waszczykowski pedig ki is mondta: amit a lengyelek beszállítanának, az csak „a maradék”, a Caracalok leginkább Franciaországban készülnének. Amihez azt lehet hozzátenni, hogy ebben a pillanatban az Airbus Helicopters éppen gyárat alapít Kínában, Oroszországban és Romániában, nehezen elképzelhető tehát, hogy ugyanilyen lépésre szánná el magát a tender kedvéért Lengyelországban is.

Amerikai gép lengyel gyártásban

A varsói kormány mindenesetre hírek szerint ismét felvette a tárgyalások fonalát az időközben a Lockheed-csoport részévé vált Sikorskyval, és annyit már lehet tudni a megállapodásról, hogy az első lengyel gyártmányú közepes szállítóhelikoptereket már idén átveheti a lengyel hadsereg a mieleci PZL-gyártól. Vagyis a jelek szerint nem is biztos, hogy újranyitják a tendert, hanem versenyeztetés nélkül adják a megrendelést az amerikai–lengyel gyártónak. A harmadik tenderező, az AgustaWestland a mostani hírekben nem is nagyon szerepel, tehát valószínű, hogy nem szólhat bele az amerikai–francia versengésbe.

Az Airbus Helicopters szóvivője ugyanakkor úgy nyilatkozott, tovább zajlanak az európai gyártóval az offset-tárgyalások.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!