Búcsúzik az 1-es villamos végállomása

Istvánfi Péter   ·   2014.01.24. 19:00
00

A Rákóczi (lánykori nevén Lágymányosi) híd 1992-ben kezdődött építése során nemcsak a közvetlen környezetét rendezték, hanem a leendő Hungária körgyűrű részeként egészen az Üllői útig kiépítették az utat. Így előállt egy olyan fura helyzet, hogy az északi szakasz a Salgótarjáni útnál véget ért és onnantól szűkös, 2×1 sávos útként funkcionált, majd az Üllői úttól délre ismét rendesen, kiépített körútként.

A híd építéskor előrelátóan a leendő villamosvégállomás szerkezetét is kialakították, de a körút rezidens villamosa, az 1-es ekkor még a Salgótarjáni útnál vesztegelt. Emiatt félkészen adták át a végállomást: az alépítmények elkészültek, sőt készen voltak az aluljárók is, amelyeket ideiglenesen befedtek. Az Üllői út és a Mester utca közötti szakaszt addig a 23-es villamos használta, a végállomásra vezető sínek a Mester utca után végetértek.

A Mester utcánál végetérő sínek 2000 nyarán<br/>(az archív fotókat Horváth János, a jelenkoriakat a szerző készítette)

Az alábbi videó 1995-ben, nemsokkal a Lágymányosi híd átadása előtt készült. Látható rajta 1:39-től az épülő végállomás, 2:10-től a kész hídpálya, a villamosnak előkészített pályával, 6:22-től látszódnak a később betemetett aluljárók, 8:16-tól pedig a Mester utcánál végetérő sínek.

Az 1-es villamost végül 2000-ben hosszabbították meg a végállomásig, ekkor történt a körgyűrűi hiányzó szakaszának a rendezése is. A hosszabbítást és a kész végállomást 2000. december 15-én adták át. Ezzel párhuzamosan megszűnt a körutat a Vajda Péter utca és a Mester utca között használó 23-as villamos.

A végállomás a kezdetekben Lágymányosi híd, Pesti hídfő nevet viselte, 2011-ben a híd átnevezésével a neve Rákóczi híd, Pesti hídfőre módosult, amit végül Közvágóhíd H-ra változtattak.

A végállomás utolsó napján

A mostani átépítéskor a megállót lépcsőtől lépcsőig teljesen befedik, a peronszintet megemelik, valamint mozgássérült rámpát építenek a Soroksári út irányából a megállóba. Előkészítik a hídon való átvezetést, a teljes vonalhosszabbítás elkészültéig azonban ideiglenesen újra végállomásként funkcionál a megálló.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.