Cessna Caravan: Kínának, Kínából

iho/repülés   ·   2012.05.08. 08:00
cim
Stratégiai megállapodást kötött a Cessna és az egyik nagy kínai repülőgépgyártó a Cessna 208 Caravan egyhajtóműves gépek gyártásáról Kínában. A China Aviation Industry General Aircraft Company Ltd. (CAIGA) Kansasból kapja a részegységeket a végszereléshez és aztán ez a cég végzi az eladásokat is.

Az amerikai partner úgy véli, hogy tíz éven belül Kína lesz a világ legnagyobb kisgépes, General Aviation piaca, a légcsavaros-gázturbinás Caravan pedig az a sokoldalúan használható repülőgép, ami leginkább kielégíti ennek a piacnak az igényeit.

A Grand Caravan a hasa alá szerelt pót-rakodótérrel <br>(fotók: Cessna)

A gépek feltehetően helyi utas- és teherszállítókként, turista- és sétarepülésekre is használhatók. A CAIGA nem egyszerűen a végső összeszerelést, a festést és az eladást végzi, hanem üzemeltetői-karbantartási háttérhálózatot is biztosít a gépeknek Kínában.

Modern műszerfal, egyszerű üzemeltetés

A Cessna 208 Caravan a kategóriája feltehetően legsikeresebb gépe: 1982-ben repült először, és rendkívül népszerű a néhány utas szállítására specializálódott helyi légiforgalomban, 13 utas szálíltására képes, de már négy személlyel is lehet gazdaságos a repülése. Sokat használják kis tehergépként, csomagküldő szolgálatoknál sokszor ez a típus dolgozik az első vonalban a küldemények terítésében és összegyűjtésében.

Nem kell neki kiépített, szilárd burkolatú pálya

Igénytelensége, megbízhatósága és az üzemeltetés egyszerűsége vonzóvá teszi a gyenge infrastrukturával rendelkező országokban, Afrikában és Ázsiában egyaránt:  kiépített betonos repülőteret sem igényel, viszont erős hajtóműve, egyenes szárnyai és nagyméretű fékszárnyai révénigen rövid pályákon is képes fel- és leszállni. Van úszótalpas változata is, repülhet egy a hasa alá szerelhető kiegészítő poggyász- illetve tehertérrel. A modernebb változatok megrendelhetők „nagyképernyős” glass-cockpit műszerfallal is.

Kapcsolódó hírek