Egy Kockica MiG-21, egy magyar Gripen és más semmi

Kelecsényi István   ·   2016.07.25. 08:45
varasd0

Varasd, nem Európa közepe, de még nem is Horvátország fővárosa. Mégis itt tartja Horvátország a nemzetközi repülőshow-ját. A település kis repülőtere, az LDVA Varazdin Airport 1730×30 méteres pályája nem alkalmas komolyabb repülőtechnika fogadására, az állóhelyek száma is korlátozott, elsősorban kis polgári repülőgépeknek megfelelő. A repülőnapon dinamikus bemutatót tartó komolyabb sugárhajtású repülőgépek ezért általában hazai repülőterekről szállnak fel, végrehajtják a bemutatót, majd hazatérnek saját bázisaikra.

A képre kattintva galéria nyílik (a szerző felvételei)

2016-ban a horvát légierő nehéz helyzetben van. Jugoszláviától való elszakadásuk után huszonhárom MiG-21BiSz vadász és UM vadász-gyakorló repülőgépeik nagy részét konzerválták, egy századnyit (nyolc BiSz-t és négy UM-t) a romániai Bacau repülőgépgyárban korszerűsítették. Ezekből kirepülték a repülési időt. Helyettük saját lekonzervált MiG-21BiSz repülőgépeikből egy századot Ukrajnában nagyjavíttatták és némileg modernizálták volna, azonban a rossz minőségű konzerválás miatt az összes repülőgép javítási költsége túllépte volna a tervezett költségeket. Az ukrán fél, az Odesaviaremservis hét jobb állapotú horvát MiG-21 mellé inkább öt felújított volt algériai MiG-21BiSz-t és UM-t ajánlott, amelyeket eredetileg Jemennek újítottak fel. A horvátok elfogadták az ajánlatot és a szerződés megkötése után a 2014. tavasztól kezdődően a nagyjavított repülőgépek megérkeztek. A repülőgépekből azonban az átadási ünnepség gyakorlásán egy lezuhant, a pilóta szerencsésen katapultált, eggyel pedig kényszerleszállást kellett végrehajtani. Az ezt követő vizsgálat során kiderült, az ukránok által mellékelt dokumentációkban megjelölt alkatrészek azonosítószámai nincsenek összhangban, a repülőgépekben ténylegesen megtalálhatókkal. A kiegészítésként megvett öt, elvileg jemeni gép kapcsán kiderült, hogy azok törzse bolgár, és a szárnyaik származnak az algériai MiG-21-esektől. Nemrég ezen felül állítólag kibukott az is, hogy két hajtómű esetében azt sem tudni, hogy azokat honnan szerezték az ukránok. A jemeni légierő közben visszaköveteli Ukrajnától a nagyjavított huszonnyolc vadászrepülőgépét. A horvátok tehát jelenleg készültséget adnak, de minden egyéb repülést a minimálisra szorítanak le a MiG-21BiSZ vadászrepülőgépekkel. A kétüléses UMD-k papírjai és műszaki állapota megfelelő.

Húsz svájci gyártású PC-9 Pilatus gyakorló repülőgépük közül hatot financiális okokból eladásra kínálnak, akárcsak kettő AN-32 szállító-repülőgépüket. Utóbbiakkal több mint egy éve nem repülnek, légcsavarjaik leszerelve, várnak a potenciális vásárlókra.

A repülőnapon a horvátok a nemzeti címerük alapján kockásra festett, UMD-vel a Kockicával repültek. A bemutató után a géppel Ivan Selak bemutatópilóta le is szállt a kis repülőtéren, ahonnan vasárnapi programja után távozott.

A Krila Oluje (Vihar Szárnyai) hat gépes bemutatókötelékük tapasztat pilótáinak többsége műszakiakkal kiegészülve leszerelt, és Ománba szerződött egy új bemutatócsapatba. Az egyetlen megmaradt öreg róka mellé fiatal pilótákkal kiegészülve, tovább repülnek, és az új csapat folytatja a régiek biztonságos, de látványos repülését. Mostani bemutató is bizonyította, hogy a fiatalok behívásával nem csökkent a bemutató minősége.

A külföldi résztvevők közül többen, köztük az amerikai, a belga, az osztrák és a szlovén légierő is lemondta a szereplését, így nagysebességű csúcstechnikából csak a magyar légierő JAS-39C Gripen vadászrepülőgépe repült szombaton. Sugárhajtású repülőgépek közül repült még a volt Jugoszláviában gyártott Galeb 2 gyakorló repülőgépe, amelyet alacsonytámadó, könnyű csatarepülőgépként is lehetett használni. Nyolc országban rendszeresítették és több bevetést is repültek velük a Balkánon, az első Kongói háborúban és Líbiában is. Szerepelt a Iron Eagle III. mozifilmben is. A Rolls-Royce Viper hajtóműves repülőgép manapság már az old timer kategóriába tartozik.

Katonai repülőgépeknek készült az 1962-től szintén Jugoszláviában gyártott Soko J-20 Kraguj, amelyet ma COIN kategóriába sorolnának. A Textron Lycoming GSO-480-B1J6 motoros repülőgép szárnyaiba kettő 7,7 milliméteres Colt-Browning géppuskát építettek valamint hordozhatott két-két 57 vagy 128 milliméteres nem irányított rakétakonténert vagy két 100 kliogrammos (220 lb) szabadesésű bombát. Jugoszláviában 1989-ben vonták ki a repülőgépet a hadrendből, éles bevetésen nem vettek részt velük. A gép szombaton sajnos nem repült statikusan is csak korlátozottan volt látható.

Helikopterek közül Horvátország egyik Mi-17SH katonai helikoptere is részt vett statikusan a repülőnapon. Ezeket a helikoptereket valószínűleg amerikai segítséggel eladják Ukrajnának. Az ukránok Oroszországból nem tudnak új katonai helikoptereket beszerezni, viszont javítóbázisaik, pilótáik és műszakiaik erre a technikára vannak felkészítve. Horvátország helyettük használt Bell OH-58D Kiowa helikoptereket kapna az Amerikai Egyesült Államoktól. Az üzletet még nem kötötték meg.

Polgári repülőgépek közül, két veterán orosz tervezésű és gyártású repülőgép is repült. A Po-2 növényvédő, futár repülőgép volt, de a második világháborúban éjszakai könnyűbombázóként is használták. Majd 30 ezret gyártottak belőle, és jelenleg a veterán repülőnapok egyik sztárja. Az AN-2 könnyű szállító repülőgépből is legalább 18 ezret gyártottak, és polgári alkalmazáson túl több országban ejtőernyős ugrató feladatokra még mindig használják, kedvező sebessége és alacsony üzemeltetési költségei miatt. A deszantváltozatban 12 ejtőernyőst lehet szállítani. A bemutatón is ejtőernyősöket ugrattak vele.

Dinamikus bemutatót repült Swift S-1 vitorlázógéppel az olasz Lucca Pestorsio, akit a Red Bull is szponzorál, Stefano Landi egy orosz gyártmányú Jak-11 repülőgéppel szállt föl. A híres Jak-3 vadászrepülőgépből csillagmotoros kétüléses oktatógépnek továbbfejlesztett Jak-11-ből 4500-at gyártottak. A repülőgépből körülbelül 120 repülőképes állapotú van még a világon, a veterán repülőnapokon sok esetben orosz vadászgépet játszanak vele.

A repülőnapon a Red Bull Air Race pilótája, cseh Peter Podlunsek is repült, Edge-540V2 gépével. Több modern túra és ultrakönnyű repülőgépet, autógirót valamint a horvát rendőrség Bell 212 helikopterét is bemutatták a repülőnapon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek