Norvégia azon kevés országok közé tartozott, ahol nem a legendás 200-asok alapozták meg az egykori magyar cég hírnevét, sőt valójában még a „nagy” Ikarust sem ismerték. Ide az Ikarus EAG tört be a midi buszaival, méghozzá neves külföldi alvázgyártó sem kellett a sikerhez.

A történet az ezredforduló után nem sokkal kezdődött, amikor is a norvég RSA nevű importőr cég egy új, nyolcméteres midibuszt keresett az ottani piacra. Korábban a japán Hino Rainbow típusát árulták, de a gyártó ebből már nem fejlesztett olyat, ami megfelelt volna az időközben életbe lépett Euro III-as környezetvédelmi normának, így némi keresgélés után az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárban találták meg az új partnert. Ők városi és helyközi/távolsági kivitelben is tudtak ilyen buszokat gyártani, Rába alvázon, Rába futóművekkel és Mercedes-Benz motorral, ráadásul a kis midik éppen ezelőtt nem sokkal estek át némi modellfrissítésen.

Ikarusok Norvégiában (a képre kattintva galéria nyílik!)

2002 és 2007 között végül 44 alacsony belépésű E91-es és 16 E13-as – összesen 60 busz – készült Mátyásföldön az RSA részére, ezeket ők adták tovább különböző norvég üzemeltetőknek. A történet tovább is folytatódhatott volna, de sajnos 2007-ben a tulajdonos Irisbus bezárta az EAG-ot, az utolsó Ikarus buszok pont az RSA-nak készült E91-esek és E13-asok voltak.

A gyár bezárása után nem sokkal az Ikarus EAG egykori mérnökei összeültek és néhány hónap alatt megtervezték az E91 kvázi utódját, az S91-est. A buszból 2012-ben ötöt rendelt az RSA, de ezek után sajnos már tényleg nem került több magyar midi Norvégiába. Úgy tudjuk, hogy az E91-esek helyét többnyire a Solaris Urbino 8,9 LE vette át, az E13-asok helyett pedig jellemzően Iveco Dailyket, illetve Mercedes Sprintereket szereztek be. Ma már az RSA sem foglalkozik buszokkal, csak személyautókat importálnak.

Az Ikarus bezárása utáni próbálkozás volt az S91, amiből már csak ötöt tudtak eladni Norvégiába. Jelenleg négy van forgalomban (fotó: Kádas Dániel)

Bár a közforgalomból kikoptak, egy-egy E91 és E13 azért mégis maradt Norvégiában: előbbi partibuszként funkcionál, utóbbit síbuszként használják. A használt midik egy része Lengyelországba került, nemrég az S91-esek közül is eladtak egyet, úgy tudjuk, hogy ez jelenleg Dániában van.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!