Április elején megkezdte működését a dunaföldvári bioetanolgyár. Az évi 575 ezer tonna hazai kukoricát felhasználó üzem négy fermentálótartályában készülő etanolt az európai piacon értékesítik. A bioetanol-gyártás melléktermékeként az üzemben évi 175 ezer tonna kukoricatönköly is készül, ezt jó minőségű állati takarmányként lehet hasznosítani. A gyár a tervek szerint évi 240 millió liter bioetanolt állít elő, ennek jó részét vasúton szállíthatják el. A Szabadegyházán működő Hungrana etanolgyár évi 135 ezer tonnát, a Győri Szeszipari és Finomító Zrt. 40 ezret állít elő bioetanolból. A tervek szerint Mohácson egy még a dunaföldvárinál is nagyobb kapacitású, szintén kukoricabázisú etanolgyárat tervez felépíteni a Pannonia Ethanol Zrt.

A Cargill magtára és a Pannonia Ethanol gyára Dunaföldváron a Duna partján<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A vasúti szállítás érdekében a Dunaújváros–Paks vicinális Előszállás és Dunaföldvár között kiágazó rég nem használt iparvágánya mellé töltőállomást építettek. Maga a Duna partján felépült gyár a domborzati viszonyok és a város beépítettsége miatt csak költségesen lett volna elérhető vasúton. A töltőállomáson január végén próbavonat járt, az első tehervagonok pedig március közepén érkeztek. A töltőállomáson megrakott tartálykocsikat végül április 24-én vitték el, ezen a napon újabb 18 üres kocsi is érkezett az iparvágányra.

A könnyebb érthetőség miatt kattintsanak a térképünkre!<br>(forrás: maps.google.com)

A töltőállomás iparvágányára a vagonokat be kell tolni. A Mezőfalva felől érkező üres szerelvénynek ezért először el kell mennie Dunaföldvárra, noha az iparvágány még korábban, Előszállás és Földvár között ágazik ki a vicinálisból. Dunaföldvárról körüljárás után tudják az iparvágányt kiszolgálni. A rakott kocsikat a mozdony kihúzza a töltőállomásról, majd betolja őket Dunaföldvár állomásra. Innen a papírmunka elvégzése után tud a tehervonat további tolatások nélkül elindulni Dunaújváros felé. Az első 18, dunaföldvári bioetanollal rakott kocsi Németországba, Karlsruhébe indult. Értesüléseink szerint most már igazán beindul az élet Dunaföldváron, heti több irányvonat érkezése várható a töltőállomásra.

A 305-ös Szergej halad az iparvágány kiágazása és Dunaföldvár között a második, a töltőállomásra tartó üres tartályvonattal