A vízügyi igazgatóság Szlovákiában már évek óta arra figyelmeztet, hogy a bősi vízlépcső zsiliprendszere élettartamának a végét járja, most végre megkezdték a zsilipek felújítását. Érsek Árpád közlekedés- és építésügyi miniszter, valamint Solymos László környezetvédelmi miniszter jelenlétében kezdték meg a felújítási munkálatokat. A projekt finanszírozásához 125 millió euróval az  Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) is hozzájárult.

Az új mérőhajó a Dunán (fotó: Szlovákia Közlekedési és Építésügyi Minisztériuma)

A bős-nagymarosi vízlépcső mindkét zsilipét teljes mértékben felújítják, korszerűsítik, elhárítják a leggyakoribb hibákat. A két zsilip gyakori meghibásodásai a dunai hajózás és áruforgalom terén sokszor késedelmeket okozott. A felújítást követően a hajózás a vízlépcsőn át gyorsabb és biztonságosabb is lesz. Jelenleg egy hajó a zsilipkamrában negyvenöt percet tölt el, a felújítást követően ez az időtartam kevesebb, mint a felére csökkenhet, azaz húsz perc körüli ideig tart majd. A felújítási munkálatokat várhatóan 2022 júniusában fejezik be.

A felújítás megkezdésével egyidőben egy új mérőhajót is vízre bocsájtottak, amely a FAIRway Danube projektet segíti majd, amely Duna és hajózható mellékágai hajózhatósági feltételeinek javítására összpontosít azáltal, hogy a sekély folyamszakaszokat jelöli, a vízszintre és a vízállás-előrejelzésekre vonatkozó információkat pedig begyűjti. A FAIRway Danube hat Duna-menti ország, Ausztria, Szlovákia, Magyar-, Horvátország, Bulgária és Románia együttműködésével valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!