Vadonatúj vasúti munkagéppel rukkoltak elő a jászkisériek. A háromrészes szerelvény egy darus motorkocsiból, egy közbülső pőrekocsiból és egy, szintén daruval felszerelt pőrekocsiból áll. A jármű nagy újdonsága (mert a pályafenntartók eddig is jeleskedtek kooperációban vagy teljesen saját erőből gyártott munkagépek elkészítésében), hogy húsz év után ismét hazai jármű fut Ganz forgóvázakon.

Ünnepségre várva<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A pályafutását 1949-ben mezőgazdasági gépállomásként kezdő üzem 1968-ban lett a vasút része, mint építőgépek javítására szakosodott telephely. A MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.-t 1994-ben alapították a már meglévő pályafenntartási üzemből, a következő fordulópont 2012, a MÁVGÉP beolvasztása volt a cég életében. Jelenleg a MÁV hálózatát teljesen, hat divízióval és huszonhárom telephellyel lefedő, száz százalékban a MÁV Zrt. tulajdonában levő cég foglalkozik a pályaépítéssel és -karbantartással, a karbantartó nagygépek üzemeltetésével, gépek javításával és gyártásával, számos korábbi alvállalkozót visszaszervezve. Országosan 1500 embert foglalkoztatnak, valamint 300 szezonális munkásuk van.

Balról: Pétervári Péter ügyvezető igazgató, Ganz Motor Kft.; Völgyesi Zsolt Károly politikai főtanácsadó, Nemzeti Fejlesztési minisztérium; Pócs János, Jászkisér országgyűlési képviselője; Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, MÁV Zrt.; Völner Pál államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium; Pál László általános vezérigazgató-helyettes, MÁV Zrt.; Dobos Attila ügyvezető igazgató, MÁV FKG Kft.

A MÁV Zrt. 2009-ben jelentette be igényét új pályakarbantartó járművekre, az árajánlat adása után 2011 szeptemberében kötötték meg a szerződést. Az elkészült UFDJ (univerzális forgóvázas darus jármű) főkonstruktőre, Lencse József után a Lencse nevet kapta, ez minden elkészülő járművön szerepel is majd. A sokoldalú (vontatási, szállítási, karbantartási, daruzási) feladatokra alkalmas Lencse-001 2013 őszére készült el. A megrendelésben négy jármű (jelenleg már a második is a futáspróbái előtt áll) szerepelt, opcionálisan lehívható újabb három társaságában.

Hóekével parádézott

A gépet egy 390 kilowattos MTU dízelmotor mozgatja, legnagyobb engedélyezett sebessége száz kilométer per óra, és százhatvan tonnát (négy kőszállító kocsi) vontathat. A hat tonna teherbírású Palfinger daru legnagyobb kinyúlása tíz méter. A Ganz fejlesztésű, GH 250-2.1 típusú hajtott forgóvázat TK 2019-30 típusú hidrodinamikus hajtóművel szerelték. A járműre hóeke, illetve a darura rönk- és párnafapakoló egység, továbbá rotátoros bozótvágó szerelhető fel.

Húsz év után újra Ganz forgóváz magyar jármű alatt

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!