Közismert tény, hogy a repülés során fajlagosan hatszor annyi klímagyilkos gáz keletkezik, mint a vasúti utazásnál. Aki utazni akar, és annak módját kizárólag a jegyár alapján határozza meg, akkor szinte biztos, hogy a repülésnél fog kikötni, még a nagyobb európai országok belföldi útjainál is.

Vajon lehetséges-e belenyúlni az árakba, elviselik-e a gazdasági szereplől egy széndioxid-adó bevezetését, vagy kitör a forradalom? A bajor miniszterelnök, Markus Söder most egy új javaslattal állt elő, ami közvetlenül nem sérti a közlekedési piac szereplőit: a vasúti jegyárakat tegyék teljesen általános forgalmi adó mentessé. Söder szavai szerint távol álljon tőle, hogy az embereknek megmondja, mivel utazzanak. Viszont minden erejével azon lesz, hogy a vonatozás olyan attraktív legyen, hogy a repülés rövidebb távokon ne rúghasson labdába. Az olcsó légitársaságokkal szemben olcsó vasúttársaságokat kell állítani.

A Flixtrain nem úgy olcsóbb, hanem másképpen!

Amennyiben a terv megvalósul, az a német vasút belföldi forgalmát számítások szerint mintegy negyedével növelné meg. Jelenleg ez negyven milliárd személykilométer egy évben, a belföldi repülés ehhez tízmilliárd személykilométert tesz hozzá. Jól látható, hogy az olcsóbb vasút fel tudná szívni a szinte teljes belföldi légiforgalmat.

Természetesen nem ingyen: ehhez vasúti oldalon óriási fejlesztésekre lenne szükség – itt halkan jegyezzük meg, hogy minden fejlesztésnek is megvan a maga ökológiai lábnyomnövelő hatása és széndioxidmérlege. A fejlesztések viszont már amúgy is úton vannak: a következő tíz évben 86 milliárd euró fordítanak fejlesztésre a Deutsche Bahnnál, ez minden eddigi összegnél több.

Söder megnyilatkozásával úgy tűnik, hogy konzervatív politikusok is hajlandóak már azokkal a témákkal foglalkozni, amiket korábban kizárólag a zöldek és a környezetvédők hangoztattak. A német vasúthálózat és eszközparkja önmagában egy könnyen kezelhető eszköznek látszik, mellyel az ország a klímavédelemhez hozzájárulhat.

A csökkentés mindenesetre kisebb lépésekben menne végbe, a teljes ÁFA-mentesség nem valószínű. Amennyiben először a jelenlegi 19-ről hét százalékra csökkentenék az ÁFA-tartalmat, 444 milliárdos kiesést okozna az államháztartásban, azaz ekkora összeget számolhatna hozzá az állam a további környezetvédelmi kiadásokhoz. A teljes ÁFA-mentesség 700 milliárdos kiadást jelentene, mivel azonban az általános forgalmi adó mértékét erős európai előrások szabályozzák, hosszú évek alatt lehet csak változást elérni.

Azokat a félős hangokat, amelyek a német ÁFA-dzsungel további szövevényesedésétől tartanak, viszonylag könnyű kezelni: az új szabályozás nem újabb kivételt jelentene, hanem a távolsági jegyárakat a helyi közlekedés jegyáraival hozná azonos szintre. Azokra ugyanis már évek óta érvényes a csökkentett ÁFA-tartalom.

A helyzetet szinesíti, hogy a légiközlekedés is masszív állami támogatást kap. A kerozinra például – egy nemzetközi megállapodás eredményeként – teljes ÁFA-mentesség vonatkozik, ami évente 570 millió euró kiesést okoz a német államkincstárnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!