Mint arról Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója lapunknak ősszel beszámolt, a kőbányai egykori Északi Járműjavítóban alakítják ki az Operaház műhelyházát, amely látogatócentrum is lesz egyben. Az építkezés első fázisában tavaly levették az épület első harmadának a tetejét, elkezdték védeni a korróziótól a vasoszlopokat, valamint kiásták a zenekari árkot. Miután valamennyi válaszfalat kiemelték, először látszott a huszonkétezer négyzetméteres terület egybefüggően. Most télen a betonozás, a nagy szerkezeti egységek kialakítása zajlik, hogy a tető tavaszra teljes egészében elkészüljön, és következhessenek a belső munkák.

Az egykori Északi Járműjavító, az ország legnagyobb ipari műemléke az Operaház műhelyházaként üzemel tovább a felújítást követően (fotók: Vörös Attila)

A Magyar Építők híradása szerint a beruházást támogató infrastrukturális fejlesztések is hamarosan kezdődnek, miután az erre vonatkozó mérnöki tervpályázatot kiírta a beruházó Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. az uniós közbeszerzési adatok szerint. Ennek során hétszáz méternyi új útpályát és két jelzőlámpás közlekedési csomópontot építenek. Az új útvonalat a Kőbányai út 24. szám alatti helyszínen alakítják ki, két, eddig is használt útszakaszt összekötve. Villamospálya- és megállófejlesztést is terveznek az egyik új közlekedési csomópontban.

A kiírás szerint a pályázaton nyertes vállalat feladata lesz az építési engedélyeztetési, illetve a kivitelezési tervdokumentáció elkészítése, a részvétel az engedélyeztetési eljárást megelőző hatósági egyeztetések lebonyolításában, illetve a később induló kivitelezés szakmai támogatása és a művezetői feladatok ellátása.

Az épület eredeti funkciójáról sem feledkeznek meg: a főhajóban áll majd egy 327-es mozdony szerkocsival és étkezőkocsival, a kertben pedig a Vasúttörténeti Park példányán túl létező egyetlen további 301-es

Az igazgató korábban azt is elmondta, hogy a műemlékileg védett részeket az előírásoknak megfelelően megtartják: az öthajós csarnokot, a két merőleges oldalcsarnokot, a komplett vasútállomást és a kéményt, amin az „Opera” felirat forog majd. Lesz egy a vasúti részleg is a parkban, ahol vasúti ereklyéket állítanak ki, így záróbakokat, hajtányokat. A főhajóban kap helyet egy 327-es mozdony a szerkocsival és étkezőkocsival, a kertben pedig a Vasúttörténeti Park példányán túl létező egyetlen további 301-es. A látogatóközponti funkció kapcsán pedig megtekinthető lesz az Opera tevékenységét kísérő műhelymunka, de színházterem is üzemel majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!