Fekete nap a fehér hóban
Épp negyed százada, azon a télen évszázados hidegrekordok dőltek meg, a hó napokon keresztül szakadt, néhol heves szélviharok kíséretében. Több települést teljesen elzárt a külvilágtól a hó, a budapesti tömegközlekedés szinte teljesen leállt. Január 11-én éjfél után harmincnyolc perccel a Széchenyi-hegyről elinduló utolsó Fogas kisiklott a Gyöngyvirág utca és Erdei iskola megállóhely között. A motorzárlat miatt megszorult tengelyű járművet az éjszaka folyamán visszaemelték a sínre. Hajnalban folytatódott a vesszőfutás: öt óra huszonöt perckor Orgonásnál az 57+67 pályaszámú szerelvény siklott, az időközben leesett hatalmas hó miatt a BKV autódaruja nem tudott a helyszínre jutni. A járművet kézi erővel, emelőkkel kellett a pályára visszatenni, a forgalom csak este fél 7-re indulhatott meg. A helyreállításhoz szükséges anyagokat mozdony és kellő teherkocsik híján az 53+63 pályaszámú szerelvény vitte fel ingajáratban a helyszínre.
A baljós előjelek sajnos igaznak bizonyultak, este nyolc órakor az 52+62 pályaszámú szerelvény (már mint menetrend szerinti járat) elindult völgymenetbe Széchenyi-hegy végállomásról. Az második megálló, Szabadság-hegy után a járművezető rádión jelentette a szerelvény fékhibáját, miközben megállíthatatlanul robogott lefelé a síneken. Városkút, Gyöngyvirág utca, és Erdei iskola megállóhelyeken megállás nélkül haladt át, ám az Esze Tamás iskolánál szembe jött a napközben még anyagvonatként szolgálatot teljesítő 53+63 pályaszámú vonat. A két szerelvény frontálisan ütközött, ennek következtében a lefelé tartó szerelvény szétszakadt. Pótkocsija megállt, a motorkocsi a hegymenetben közlekedő vonatot maga előtt tolva robogott tovább. Orgonásnál a 63-as pótkocsi forgóváza kiszakadt, a mögötte száguldó 52-essel együtt kisiklott. A sínen maradt 53-as motorkocsi egészen Városmajor végállomás tárolóvágányáig gurult, ahol a 64-es kocsinak ütközve megállt.
A balesetben a Fogas két járművezetője – Czippóth Istvánné és Nok Péter – meghalt, négy utas súlyos, négy könnyebb sérüléseket szenvedett. A három totálkáros járművet a BKV Fehér úti főműhelyében javították ki később. Az elvégzett vizsgálat szerint a balesetet a zajcsökkentés céljából felszerelt műanyag féktuskók okozták. Az öt kisebb mértékben sérült kocsit a Fogaskerekű városmajori műhelye március 15-ig helyreállította. A Fogas (60-as villamos) városmajori végállomásán 2008-ban emléktáblát állítottak a baleset áldozatainak emlékére.
Az adatok forrása: Bárdos Imre balesetes listája