Elképzelhető, hogy egyes vidéki településeken (már ahol maradt újságárus, a Penny meg a Spar nem ér…) csak hétfőn lehet kézbevenni a lapot, de jobb később, mint egyáltalán nem.

Szolnok-rendezőből indult útjára 2018. június 13-án este a 36005-ös Városföld felé, a mögötte lévő szerelvény az erősáramú próbához szükséges terhelést biztosította (fotó: Tokai Tamás)

A mostani kiadás előkészületeiről szólva, egyrészt végre van gigantos ETCS/EVM 120 benne, másrészt lelki szemeimmel láttam a távolban dolgozó Zee tördelő/grafikus kolléga ábrázatát, amikor lapzárta előtti napokban egymás után kapta az új, módosított lapterveket. Megnyugtattam, ez az újságkészítés egyik vonzereje: az utolsó pillanatban (ha ez nem lenne, mármint utolsó pillanat, akkor soha semmi nem készülne el) beeső anyagok, az oldalkiosztás átvariálása, új felületek nyitása, szóval az örökös változás. Nem lehet megunni, kívülállónak hiába tűnik hektikusnak egy lapzárta.

ACSEV, fűtőházi életkép (fotó: Fortepan; adományozó: Morvay Kinga)

Távirati stílusban a tartalomról: a hírrovat a szokásosnál is ütősebb, köszönet az előállításában résztvevők ügybuzgalmáért. A címlap az Akiemé, az új közép-kelet-európai mozdonylízingcégé, fiatalok, dinamikusak és jók a gépeik. Remélve, hogy olvasóink többsége szívesen olvas a letűnt korok vasútjáról, a múltból Sármezey Endre, az ACSEV motorosítója, a New York-i légnyomatú vasút és az első nagy magyarországi vasúti baleset (1873) kapott helyett e friss hasábokon. Móricz Zsigmond egy időre búcsúzik sorozatával, az Egy mozdonyvezető visszaemlékezéseivel, de csak erőt merít a folytatáshoz, olvashatjuk még szerzőnk még sorait a nem is oly távoli jövőben. Amihez ugyancsak sok reményt fűzők, az az újjászerveződő Vasutas Települések Szövetségével ápolt kapcsolat, az, hogy fásultság helyett energiák ömlenek a szerveződésbe – a szövetség híreit a későbbiekben rendszeresen lehet majd olvasni nálunk. A nagyvasútról még annyit, hogy motorna radnička kolica 2.0, illetve felértékelődő ukrajnai szomszédság.

Egy kétszekciós VL8-as mozdony halad vegyes tehervonatával a Dnyeper folyó felett Dnyiprónál 2016. július 11-én (fotó: Szarvas Csaba)

A kisvasúti rovat a tapolca-diszeli bányavasutat mutatja be, a városi vasúti pedig szintén észak-keleti szomszédunkhoz kalauzol. Van egy olyan fotó az ottani villamosüzemek egyik síndöcögényéről, hogy abba a villamosba hálni jár a lélek, elképesztő – de csak tovabukdácsol, és álmában csönget egy picit. A modellvasúti felhozatal a következő, portré: Jakó András modelljei, Piko 181.2, a GYSEV Vectronja TT-ben. Mivel a Spielwarenmesse a lapzárta szempontjából rendre szerencsétlen időben zajlik, az idei modellújdonságokról jórészt az április kiadásban számolhatunk be.

A jellegzetes „hűtőrácshoz” jól igazodik a GYSEV színterve

Kérem, keressenek egy újságárust, és vegyenek egy Indóházat. :)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!