Gyökeres átalakulás előtt a vasúti közlekedés?

iho   ·   2016.01.26. 16:15
00kicsi

Alig csitultak el – dehogy csitultak, mondhatnánk – az agglomerációs közlekedés körüli hullámok (a fővárosi közgyűlés január 27-én tárgyalja újra), információink szerint elkészült egy olyan törvénytervezet, amely a mellékvonalakat kivonná a közszolgáltatás köréből.

Előrebocsátanánk, a pálya tulajdonjoga és az azon végzett személyszállítási szolgáltatás nem azonos. A tulajdonos pályavasútnak, a MÁV Zrt.-nek elvileg mindegy, ki is szolgáltat a hálózatán (persze, ha a 2015-ben aláírt, 2023-ig megközött közszolgáltatási szerződés lejár), és ugyanígy magán- vagy regionális tulajdonú pályán is szolgáltathat nyugodtan a MÁV-Start. A fő csapásirány itt az infrastruktúra fenntartása, a karbantartás.

Az elmúlt években megszokhattuk (a 2007-es szolgáltatásszüneteltetés óta főleg), hogy a vasúttársaság figyelme kétfelé oszlik: a távolsági (intercity) közlekedésre és a főváros agglomerációs vonalaira. Nagyívű fejlesztések is csak itt történtek és történnek, nem utolsósorban a pályázható uniós támogatások miatt. Ha pedig az uniós korridor egy szakaszával egybeesik a Budapestet kiszolgáló ingavonatok útvonala is, az külön szerencse – Magyarország sugaras szerkezetű vasúti hálózatának ismeretében azonban nem is olyan meglepő.

Kihez tartoznak majd a mellékvonalak?<br>(Kemsei Zoltán felvétele 2011-ben, Balassagyarmaton készült)

Az Európai Bizottság először 2019-re tűzte ki a személyszállítási piacnyitás végső időpontját, de 2015 októberében a rugalmasabb szabályok meghozatalával akár 2026-ig is lehetőség lesz közvetlen, pályáztatás nélküli személyszállítási szerződések megkötésére. A közszolgáltatási szerződés azonban a MÁV-ot és a GYSEV-et köti 2023-ig, tehát MÁV- (vagy GYSEV-) tulajdonú pályán csak ez a két cég szolgáltat.

Lássunk egy példát: ha a budapesti helyiérdekű hálózatát a MÁV (azaz az állam) veszi át, akkor csak a nevezett két cég közlekedtetheti rajta a személyszállító szerelvényeket, tehát a járművek is MÁV-Start cégjelzéssel futhatnak majd. A Balázs Mór-tervben is szereplő M2-Gödöllői HÉV-összekötés ezt is jelentősen bonyolítaná, ki szolgáltat majd a Délitől Gödöllőig futó pályán – és kinek a pályáján? A készülő törvénytervezet azonban a hálózat csökkentéséről szólna, azaz a pályavasút megválna tulajdonának bizonyos részeitől. Rebesgetik a Kiskőrös–Kalocsa vonal saját célú, azaz iparvasúti kézbe adását, újjáéledhet talán a Nógrádi Térségi Vasút is a Vác–Diósjenő–Balassagyarmat vonalon, az Eger–Szilvásvárad vonal pedig normál nyomközű erdei vasútként is üzemelne.

Ezekre az eladásokra bővebb határidőt kellene szabni, valószínűtlen, hogy ugrásra készen állnának személyszállító vasúttársaságok, a jelen állapot szerint első körben feltehetőleg a magántulajdonú pályákra is a MÁV-Startot kérnék fel az ablakos vonatok közlekedtetésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.