A hírt az olasz nemzeti vasúttársaság jelentette be a napokban az első Frecciarossa 1000-es fedélzetén, amellyel a különleges alkalomra egy Milánó–Róma bemutatóutat szerveztek. A különvonat az 566 kilométeres utat öt perc híján három óra alatt tette meg.

A ceremónián számos rangos személy részt vett, köztük Olaszország elnöke, Sergio Mattarella, az olasz közlekedési és kulturális miniszterek, a Trenitalia-tulajdonos FS-csoport, valamint a szerelvényt gyártó Bombardier Transportation és Finmeccanica vezetői, a médiától érkező személyek, valamint az egykori olasz futó Pietro Mennea özvegye is. Az első Frecciarossa 1000-es szerelvényt az 1980-as moszkvai olimpián kétszáz méteren aranyérmet szerző Menneáról nevezték el. A sportoló 1979-től tizenhét éven át tartotta a szám világrekordját.

Minden bizonnyal az egyik legszebb formavilágot álmodták meg tervezői a legújabb Vörös Nyílnak (ezt jelenti ugyanis olaszul a freccia rossa kifejezés)<br>(fotó: Railway Gazette)

A Trenitalia 2010 júliusában rendelt ötven Frecciarossa 1000-es szerelvényt a kanadai–német Bombardier és az olasz AnsaldoBreda konzorciumától. A megállapodás 1,54 milliárd euró értéket képviselt. Az olasz vasúti számozás szerint ETR1000-es sorozatnak keresztelt vonatok kereskedelmi forgalmú közlekedését április tizennegyedikén engedélyezte az olasz vasúti közlekedésbiztonsági hivatal, az Agenzia Nazionale per la Sicurezza Ferroviaria (ANSF).

A konzorcium nagysebességű Zefiro-motorvonatából kifejlesztett típust két éven keresztül vetették alá különböző teszteknek: futópróbázták Olaszország hagyományos és nagysebességű vasútvonalain, valamint a Firenze közelében fekvő Osmannoro és a Csehországban található velími nagysebességű próbapályákon is. Az FS szerint eddig hat vonat szerezte meg a közlekedési engedélyt.

A Trenitalia csúcskategóriás vonatának alap, Standard osztálya<br>(fotók: IRJ)

Habár a nyolckocsis motorvonatok legnagyobb üzemi sebessége háromszázhatvan kilométer per óra, és műszakilag akár négyszázzal is száguldhatnának, sebességhatáruk eleinte „csak” háromszáz kilométer per óra lesz (amelyet bő négy perc alatt érhetnek el), de várhatóan még az éven megkaphatják az engedélyt a teljes üzemi sebességre.

A Trenitalia szerint a Frecciarossák kiemelkedő menettulajdonságokkal bírnak a gyorsítás, a vonóerő, a fékezés és a biztonság terén is, az utasok számára pedig olyan magas szintű kényelmet biztosítanak, mely minden elvárásnak eleget fog tenni. Egy szerelvény 457 ülőhelyet kínál, nem kevesebb, mint négy osztályon (Executive, Business, Premium és Standard), továbbá a kerekesszékkel élők számára is két hely áll rendelkezésre.

A kettő plusz egy üléses Premium osztály már a repülés világát idézi

Az International Railway Journal kiemeli, hogy a Frecciarossa 1000-rel a gyártó konzorcium igazán „zöld” járművet hozott létre, mivel ez az első olyan nagysebességű motorvonat, amely utaskilométerenként számolva mindössze huszonnyolc grammnyi széndioxid-kibocsátásról szerzett környezetvédelmi tanúsítványt.

Az FS a nagysebességű szerelvényekkel igazán európai szolgáltatást szeretne nyújtani, így a jövőben a Frecciarossákkal nemzetközi járatokat terveznek indítani Franciaországba, Németországba, Spanyolországba, Ausztriába, Svájcba, Hollandiába és Belgiumba, amellyel a Trenitalia a nemzetközi nagysebességű vasúti piacon is megmérettetheti magát. Az 1000-es vonatok érkezésével a Milánó–Róma útvonalon eddig használt ETR500-as nagysebességű motorvonatokat áthelyezik a Milánó–Velence viszonylatra, valamint az Adriai-tenger menti vonalakra.

A luxusszintű szolgáltatást nyújtó Executive osztály pedig az üzleti repülők kényelmét is eléri

Az első hat Frecciarossa-vonat június tizennegyedikén áll majd forgalomba. A Róma–Milánó alapútvonalon irányonként nyolc járat fog közlekedni, a vonatok a két város között sehol nem állnak meg. A járatok közül négy Torinóig megy majd tovább, a másik négy pedig a 2015-ös Expót fogja kiszolgálni, amelynek Milánó ad otthont, ezért azoknak Rho Fiera Milano lesz a végállomása. A nyolcból hét vonat másik, déli végállomása Nápoly lesz. Szeptemberben, az újabb egységek forgalomba állását követően hat járattal bővül a repertoár, amelyekkel már Reggio Emilia, Bologna, Firenze és Salerno is elérhetővé válik. A tervek szerint a decemberi menetrendváltástól már huszonkét járat fog közlekedni.

A motorvonatokat a Bombardier Vado Ligure-i és az AnsaldoBreda pistoiai üzemeiben szerelik készre. A szerelvények karbantartása a konzorcium feladata tíz éven keresztül egy körülbelül kétszázötven millió euró értékű megállapodás alapján. A vasúttársaság az utolsó, ötvenedik szerelvényt várhatóan 2017 elején veheti át – adja hírül a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!