Befejeződtek a tesztek a Transzmasholdinghoz (TMH) tartozó Novocserkasszki Villamosmozdony-gyárban (NEVZ) készült 2ESZ5SZ és 3ESZ5SZ sorozatú villanygépekkel, melyekben először dolgoznak orosz gyártású aszinkron vontatómotorok és perdülésgátló.

A két és három szekcióból álló, egyenáramú mozdonyokat a NEVZ arra fejlesztette ki, hogy nehéz tehervonatokat vontassanak rideg üzemelési és időjárási körülmények között, többek között a Bajkál–Amúr fővonalon (BAM) vagy a transzszibériai vasútvonalon.

Sikeresen vizsgáztak az orosz fejlesztésű vontatási részegységek a kétszekciós 2ESZ5SZ és a háromszekciós 3ESZ5SZ sorozatú villamos mozdonyokban (képek forrása: IRJ)

A Railway Pro arról ír, hogy a Transzmasholding és az Alstom által közösen kifejlesztett, kétszekciós 2ESZ5-ből létrehozott 2ESZ5SZ idén januárban teljesítette az ötezer kilométeres futópróbát a Vasúti Kutatóintézet scserbinkai tesztpályáján. A tesztek során a mozdonynak többek között egy 6900 tonnás szerelvényt kellett különböző, de legfeljebb százhúsz kilométer per órás sebességgel vontatnia, miközben a szakemberek a vontatási rendszerek tulajdonságait vizsgálták és értékelték ki. A próbafutások során a gép teljes mértékben eleget tett a műszaki elvárásoknak. A terhelési próbát Kelet-Szibériában ejtették meg: Tajset – itt ágazik ki a transzszibériai vasútból a BAM – és a burjátföldi Takszimo között kellett megküzdenie a gépnek egy 6500 tonnás tehervonattal. A 2ESZ5SZ azonban akár 7100 tonnás szerelvényekkel is képes megbirkózni.

A plusz egy közbülső vontatási egységgel bővített 3ESZ5SZ júniusban tudta le az ötezer kilométeres nyúzópróbát, a gépet egy 5400 tonnás szerelvénnyel dolgoztatták meg. A típus bődületes tömegeket, akár kilencezer tonnát is el tud húzni maximum százhúszas tempóval.

A 3ESZ5SZ akár 9000 tonnás szerelvényekkel is meg tud birkózni

A gépek gyártása során nyolcvanöt százalékban használtak fel hazai előállítású alkatrészeket, például a vontatási átalakító, a segédüzemi berendezések, az aszinkron vontatómotorok, a transzformátor, valamint a vezérlőrendszer. A gyártó szerint a két mozdonytípuson számos műszaki, ergonómiai és környezetvédelmi fejlesztést alkalmaztak, melyek által csökkenteni lehet a karbantartási költségeket és az energiafogyasztást, ráadásul nagyjavításra is csak később kell küldeni a gépeket.

A 2ESZ5SZ és a 3ESZ5SZ várhatóan október folyamán kaphatja meg a hivatalos típusengedélyt – számol be az International Railway Journal.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!