Földre kényszerült az új kínai utasszállító, a C919 első két példánya, a gyártó mégis azt állítja, hogy a berepülés időben lezárul.

A kiszivárgott hírek szerint pedig elég komoly módosításokat kell a gépeken végrehajtani, káros örvények keletkeztek a fékszárnyakon és a farokrész felületein (flatter?). Az információ forrása szerint a kérdéses, szénszálerősítésű kompozitból készült részeket meg kell erősíteni. Egy másik forrás azt közölte, módosítani kell az üzemanyag-tartályokon is, sőt, az is kiderült, hogy a gépek már április óta nem repülnek, az első felszállásuk valamikor júliusban lehetséges, bár a tartályok problémája esetleg további késést okozhat.

Utoljára a kínai gyártó márciusban rögzítette a tesztrepülések lezárását 2020-ra, néhány napja pedig megerősítette a típusengedély megszerzésének határidejét, az első gépek átadását pedig 2021-re prognosztizálja. A kétosztályos kivitelben 158 férőhelyes, a Boeing és az Airbus keskenytörzsű gépei konkurenciájának szánt típus első példánya tavaly májusban repült először, emlékeztet az ATW Online, de aztán csaknem fél évig nem szállt fel újra, amit a kínai gyártó a „szokásos modifikációs munkákkal” magyarázott.

A második C919-es decemberben tartotta szűzfelszállását, majd áprilisban kellett volna ismét repülnie, vagyis amikor leállították a légi tesztprogramot, lehetséges tehát, hogy ez a másik gép egyszer vagy kétszer volt még csak a levegőben. A harmadik idén kell, hogy bekapcsolódjon a programba, a következő két prototípus pedig 2019-ben.

Miközben a C919-es késését a szaksajtó a gyártó optimizmusa ellenére nem tartja kizártnak, az orosz-kínai partnerségben tervezett szélestörzsű C929-es utasszállító első repülését és forgalomba állítását, legalábbis a korábban a tavalyi programindításkor közölt tervekhez képest és a mostani bejelentés szerint, két évvel előbbre hozta. Vagyis a típus első repülése 2023-ban, az első átadás 2025-ben lesz.

A United Aircraft Corporation és a COMAC moszkvai sajtóértekezletén bejelentették, hogy véglegesítették a gép méreteit, de pontos adatokat nem hoztak nyilvánosságra (törzshossz, fesztávolság, stb.), annyit tudni, hogy nagyobb lesz, mint az  A330-900, a hatótávolsága ahhoz hasonlóan 12 ezer kilométer körüli lesz, a felhasznált anyagok több mint ötven százaléka könnyű kompozit.

A rendszerek működése követi a Boeing 787-essel indult trendet, miszerint többet bíznak az elektromos berendezésekre, mint a hidraulikára, pneumatikára. Szuperkritikus szárny és alacsony légellenállású orr-rész teszi még kedvezőbbé a paramétereket, az első példányok nyugati (Rolls-Royce és General Electric), a későbbiek orosz és kínai hajtóművekkel repülnek majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!