A repülőtér teljes forgalmát kedden irányították át a régi terminálról az új repülőtérre, az első járat pedig Zágrábból Dubrovnikba indult. Az első komoly előkészületeket egy új repülőtér létesítésre még 2008-ban kezdte meg az akkori kormány, mivel a régi, ötvenegy évvel ezelőtt épült terminál már túl elavult volt.

A kabinet akkor úgy döntött, a reptér fejlesztésére koncessziós pályázatot ír ki. A koncessziós szerződést harminc évre, a francia Zagreb Airport International Company-val (ZAIC) már Zoran Milanovic szociáldemokrata miniszterelnök kormánya kötötte meg 2012-ben. A ZAIC ezután hozta létre a Zágráb Nemzetközi Repülőtér (MZLZ) konzorciumot, amelyet a francia Aeroports de Paris Managament, a katari Bouygues Batiment International, luxemburgi a Marguerite Fund, továbbá a zágrábi székhelyű International Finance Corporation, valamint a török TAV Airports Holding és horvát Viadukt vállalatok alkotnak.

Nulladik napi üresség. Azóta már megtelt élettel

A projekt összértéke 300 millió euró volt, az építkezés pedig 2013 decemberében kezdődött el. A 65 ezer négyzetméter területen négy szinten bonyolítják majd le az utasforgalmat: kettőre érkeznek, kettőről pedig távoznak az utasok. Az épületben összesen harminc check-in, azaz jegykezelési és poggyászfelvételi pont áll rendelkezésre, és nyolc beszállókapu, amely egyenesen a repülőgépekbe vezet: kettő a belföldi, hat a külföldi forgalomnak. A későbbiekben lehetőség van bővítésre, további nyolc beszállókapu létesítésére.

Első fázisban évi ötmillió utas forgalmának lebonyolítására lesz alkalmas az új repülőtér, és amennyiben eléri ezt a számot, a második fázisban tovább növelik a teljesítőképességét nyolcmillió utas fogadására. 2016-ban 2,8 millió utas fordult meg a régi zágrábi repülőtéren (Pleso), az elmúlt három évben pedig húsz százalékkal nőtt a légikikötő forgalma.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!