Míg januárban a két légitársaság papírjai egyforma értéket képviseltek, addig mára a Pegasus elszáguldott hagyományos vetélytársától: ő felfelé, míg a számos gonddal küszködő Turkish lefelé mozgott. Ennek egyik legfőbb oka a szakértők szerint éppen az új megarepülőtér, amely kétségkívül szép, ugyanakkor napi üzemeltetése közben rengeteg gondot okoz.

Az új repülőtérnek a török elnök, Recep Tayyip Erdoğan elvárásainak megfelelően a legnagyobbnak és a legszebbnek kellett lennie: a pénz gyakorlatilag nem számított, jelenleg legalább 11 milliárd dollárt költöttek már a presztízsberuházásra. A lényeg: a világ legnagyobb légikikötője kerüljön Isztambul mellé – amennyiben minden, egymást követő építési fázis befejeződik.

Az utasok viszont joggal hiányolnak alapvető szolgáltatásokat, például a belső tömegközlekedést, az ivókutakat vagy éppen a más repülőtereken ma már alapvető szolgáltatásnak számító, ingyenesen használható WiFi-hotspotokat. Az sem tesz jót az ide érkezők és az innen indulók hangulatának, hogy Isztambul belvárosától nagyon messze fekszik az új reptér: a Gökçen közelebb van a városhoz, és az utasok véleménye szerint könnyebben is megközelíthető akár tömegközlekedéssel is. Emiatt egyre többen választják az innen üzemelő fapados Pegasust. Ez nem csupán a két légitársaság papírjainak árfolyamán látszik meg, hanem a statisztikákon is. 2018-ban az előző évhez a Gökçen utasforgalma két, míg a nemzetközi desztinációkról érkező vagy indulóké tizenkilenc százalékkal nőtt, míg az új Isztambuli Repülőtéré négy százalékkal esett, a külföldi utasforgalom is alig 0,3 százalékkal nőtt.

Bár a Turkish idén 14,1 milliárd dolláros bevételt és 80 millió utast célzott meg, de a most rendelkezésre álló legfrissebb, első negyedéves adatok nem kedvezőek: az adózás előtti eredmény több mint harminckét százalékkal csökkent, és bár a teljes bevétel 0,2 százalékkal nőtt (ez plusz 5 millió dollárt jelent az első három hónapra), de a nettó árbevétel már 229 millió dolláros mínuszban zárt. Problémának ígérkezik, hogy a jegyértékesítésből származó bevételek is 1,2 százalékkal volt kevesebb, mint 2018 első negyedévében és a gépek feltöltöttsége (load factor) is csökkent.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!