A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége által aláírt közleményben a szervezetek emlékeztetnek arra, hogy a 2019-re vonatkozó módosított útdíj rendeletek a hivatalos bejelentések szerint 5,8 százalékos díjemelést jelentenek. A környezetvédelmi kedvezmények rendszerének átalakításával együtt az új rendszer bevezetése ennél jóval drasztikusabb költségnövekedést jelent – tájékoztatott az MTI.

Az Euro V és Euro VI kategóriájú járművek után kilométerenként tizenegy forinttal több útdíjat kell fizetni 2019. január elsejétől (fotó: iho.hu archívum)

A teljes gépjárműparkot érintő útdíj-emelés leginkább a belföldi fuvarozást végző mintegy húszezer EURO III és EURO IV környezetvédelmi besorolású járművet érinti, a változás kilométerenként öt–harminc forinttal emeli meg a fuvarozók költségeit, így akár harminckét százalékkal is több lehet az útdíj kilométerenként. A döntően nemzetközi relációban közlekedő EURO V és EURO VI kategóriájú járművek környezetvédelmi kedvezménye öt százalékkal csökken, ezekben a kategóriákban az útdíj emelés mértéke tizenegy forint kilométerenként, amelyet a vállalkozások kénytelenek beépíteni a 2019-től esedékes fuvardíjaikba.

A fuvarozó vállalkozásokat terhelő költségek az elmúlt időszakban folyamatosan növekedtek. Drasztikusan nőnek a kötelező felelősségbiztosítási díjak, emelkednek az ágazatban foglalkoztatott gépkocsivezetők bérei, miközben 2019-től a felére csökken az üzemanyagok árából visszaigényelhető jövedéki adó mértéke. Az útdíj emelés és a további költségek növekedése miatt 2019-től tíz százalék feletti fuvardíjemelés válik szükségessé, amely költségek a fogyasztói árakban is megjelenhetnek majd – áll a fuvarozói érdekképviseletek közleményében.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!