Karcsúsítás az USA harmadik legnagyobb vasútjánál

Joó Ferenc   ·   2018.03.07. 13:45
csx-400

Hunter Harrison nevéhez fűződik a két kanadai nagy vasútvállalat, a Canadian National és a Canadian Pacific átállítása a hatékonyabb üzemeltetésre. Tavaly az Amerikai Egyesült Államok harmadik legnagyobb magánvasúti vállalatánál kezdett el hasonló reformokat.

A CSX Transportation bő harmincezer kilométeres vonalhálózattal, huszonháromezer alkalmazottal és négyezernél is több mozdonnyal, továbbá hetvenezer vagonnal rendelkezik. A cég naponta ezerháromszáz vonatot közlekedtet, ami éves szinten hat és fél millió kocsirakomány elszállítását jelenti, legyen az darabáru vagy ömlesztett rakomány.

Ezerkilencszázkilencvennyolcban a CSX vette át az állami teherszállító vasúttársaság, a Conrail negyvenkét százalékát, így vonalhálózata lefedi az Egyesült Államok szinte teljes keleti felét. Igen ám, de egy ekkora cégnél a legkisebb költségek is óriási kiadásokat tudnak eredményezni hálózati és éves szinten, márpedig sok kicsi sokra megy! És hol máshol ne figyelnének erre igazán árgus szemekkel, mint az USÁ-ban!?

Dash-9 típusú mozdony a CSX-nél<br>(fotók: Joó Ferenc)

A tavaly elkezdett reformok célja kettőezerhúszig nyolc százalékos javulás a költséghatékonyságban, más megközelítésben húsz százalékkal több profitot szeretnének elérni. Mindezt azáltal, hogy néhány évig nem vásárolnak új járműveket, illetve hosszabb vonatokat közlekedtetnének, kiszámíthatóbb menetrend szerint. Ezáltal húsz százalékkal kevesebb járműre lesz a CSX-nek szüksége, de azért bevetnék a jól bevált áremelés módszerét is.

Nemrégiben egy befektetői találkozón jelentette be a CSX, hogy elkötelezettek a megkezdett reformok mellett annak ellenére, hogy Harrison decemberben elhunyt. Mindez persze nem meglepő, hiszen az adózás előtt számított hárommilliárd dolláros eredménnyel gazdálkodó cégnél a húsz százalékos növekedés is éves szinten százötvenmilliárd forintnyi többletbevételt jelent (adózás előtt), ami azért feltehetően nem kis mértékben bizonyul kecsegtető üzletnek a részvényesek számára.

A CSX a hatékonyság növelését úgy képzeli el, hogy feszesebb menetrenddel és javuló menetrendszerűséggel, illetve hosszabb szerelvényekkel biztosítja fuvarozói kiszolgálását. Meg is kezdték a reformokat már kettőezertizenhét nyarán, de a sok egyszerre bevezetett változás miatt lelassult a kiszolgálás, még az egyik leghíresebb gyorsétterem-lánc hasábburgonya-alapanyag kiszolgálásában is fennakadások voltak.

A CSX szerint mindez már a múlté. Igaz, hogy az üzemeltetés széles spektrumán egyszerre túl hirtelen eszközölt reformok eleinte nem várt üzemeltetési problémákhoz vezettek, de mára a személyzet is azonosult a reformokkal és mindenki azért dolgozik, hogy az új rendszer hatékonyan működjön.

Igazi amerikai megoldás: távvezérelt mozdony fülke nélkül, hogy annyival is kevesebbet kelljen karbantartani

A karcsúsítás a nem kihasznált infrastruktúra leépítését is jelenti. A CSX új vezetése világossá tette, hogy ha valamire nincsen szükségük, akkor azt nem tartogatják tovább, hanem megszabadulnak tőle. Így több kisebb telep, mozdonyszín, pályaudvar vagy mellékvonal értékesítése várható. Mindezen eladásokból akár nyolcszázmillió dollár (kettőszázmilliárd forint) bevétele is keletkezhet a cégnek.

Mindazonáltal a saját, jól felfogott érdekből végrehajtott megszorítások nem jelentik azt, hogy a CSX például a vonalhálózata karbantartásában is visszalépéseket tervezne. Az idén az elmúlt éveknél több sínszálat és keresztaljat terveznek kicserélni, illetve hivatalosan nem mondtak még le a Baltimoreban található egyik alagút profiljának kibővítéséről sem, ami lehetővé tenné, hogy a CSX összes fővonalán közlekedtethessen kétszintes konténervonatokat.

A kézifékes stratégiával kapcsolatban azonban elemzők megjegyezték, hogy egy-két évig sikeresnek tűnhet, de néhány év után nem lesz fenntartható. Ekkora méretű gördülőállománynál ugyanis a folyamatos megújítás nem halasztható el pár évnél tovább. Mindezek okán kettőezerhúsz a CSX életében is fordulópontot hozhat, akár nem kívánt irányban is, ha a cég kitart a nadrágszíj meghúzásánál és nem kezdi el visszaforgatni a profitot a termelést szolgáló eszközeibe.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek