Bővítenék Záhony és Fényeslitke szlovákiai riválisának kapacitását

Korcsmáros Gábor   ·   2024.04.26. 08:45
CnT

A tiszacsernyői és kisdobrai intermodális terminálkomplexum uniós támogatásokból kaphat pénzügyi injekciókat a fejlődéshez. 

Nagymihályban (Michalovce) tanácskoztak a szlovák és ukrán kormány képviselői a két ország közötti szorosabb gazdasági-közlekedési kapcsolatok építéséről. A találkozónak egyik sarkalatos pontja volt a tiszacsernyői (Čierna nad Tisou) és kisdobrai (Dobrá) vasúti átrakó és intermodális terminál kapacitásának bővítése. A szlovák közlekedési tárca a jelek szerint elkötelezett eleget tenni ennek a kapacitásbővítési megállapodásnak, mert európai uniós támogatási forrásokat szeretne bevonni a két terminál fejlesztésébe. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközön (CEF) keresztül pályáznának a szlovákok a modernizálás és kapacitásbővítés fedezésére. 

A szlovák kormánydelegációt az Európai Bizottság néhány tagja is elkísérte Tiszacsernyőbe és Kisdobrára is, ahol közösen tekintették meg a jelenlegi állapotokat, és a bővítések lehetőségeit. Az Európai Bizottság küldöttséget Herald Ruijters, a Directorate-General Mobility and Transport, a DG MOVE főigazgató-helyettese vezette. A vendégek a helyszínen (ami egyébként közúton húsz kilométerre van Záhonytól, illetve Fényeslitkétől is – légvonalban ennek a fele) megtekintették a beruházási lehetőségeket, vagyis a széles nyomtávú vasútvonalról a normál nyomtávú vonalakra történő átrakodási kapacitás növelésének a kilátásait. Mint elhangzott, szükség van a tárolási, raktározási lehetőségek bővítésére is, hogy nagyobb mennyiségű árut lehessen szállítani, továbbá a gördülőállomány és a teljes vasúti iinfrastruktúra korszerűsítése sem várathat magára. 

Csak az átrakórámpa korszerűsítése például akár hétmillió euróba is kerülhet, attól függően, hogy hány tonnát kell elbírnia. A kisdobrai kombiterminál bővítése több mint 50 millió eurós beruházást igényelne, beleértve a síneket és a technológiát is. Amennyiben ezeket a beruházásokat sikerülne uniós források segítségével megvalósítani, akkor Tiszacsernyő és Kisdobra átrakodó termináljai újra a „legnagyobb szárazföldi kikötője” lehetne Európának, hidat emelve nyugat és kelet között – hangzott el a fórumon.  

(Nyitókép: Viktor Šesták)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek