Bár a kísérletek régóta zajlanak, tavaly adták át a világ első napelemes autóútját az észak-franciaországi Tourouvre-au-Perche-ben. (2014-ben a hollandok már lefektettek egy kisebb szakasznyi napelemes kerékpárutat.) A napelempaneleket a Colas, a Francia Nemzeti Napenergiaügyi Intézet (INES), a Savoyai Egyetem, és a Francia Atomenergiaügyi és Alternatív Energiaügyi Hivatal (CEA) közösen fejlesztette ki. A francia állam ötmillió euróval támogatta a projekt megvalósítását, melynek keretében 2018 végéig forgalomban tesztelik az út hatékonyságát, terhelhetőségét.

2016 decemberében adták át az észak-franciaországi Tourouvre-au-Perche-ben a világ első napelemes autóútját

Éppen egy évvel a franciák után most Kínában, Santung tartomány fővárosa, Jinan közelében készült el egy ugyancsak egy kilométeres szakasz, amit a Qilu Trasportation Developement Group épített – közölte a Quartz. Két sávot és leállósávot, összesen 5875 négyzetmétert fedtek le napelempanelekkel. A közlések szerint az elemeket olyan védőréteggel vonták be, ami elég erős ahhoz, hogy egy teherautó súlyát is elbírja, és kellő tapadást is biztosít. A QTDG közleménye szerint az úton generált áramot a lámpák üzemeltetéséhez, térfigyelő kamerákhoz, információs képernyőkhöz és fizetőkapuk üzemeltetéséhez használják majd, a maradékot pedig az elektromos hálózatba vezetik be. Hosszútávon az elektromos autók töltését is az utak által termelt napenergiával oldanák meg.

A fejlesztők szerint nagyobb teherbírásúak a napelemes utak a hagyományos autóútnál

Francia oldalról egyébként a kezdetektől vannak ellenzői a projektnek, főleg azután, hogy a francia környezetvédelmi miniszter bejelentette, a tervek szerint további útszakaszokat építenek: ezer kilométerenként legalább egy kilométernyit. A megújuló energiák francia érdekvédelmi szövetségének (SER) felmérése szerint a napelemek utakon való beépítése lényegesen költségesebb, mint a hagyományos napelemes megoldások. A napelem teljesítménye függ a sugárzás intenzitásától és a sugárzott fény hullámhosszától. A rendszer hatékonyságának egyik legfontosabb tényezője a napelem modulok tájolása és dőlésszögének megválasztása, nem megfelelő tájolás és dőlésszög esetén csökkenhet a villamos-energia előállításának mennyisége. Mivel az elnyelő felület dőlésszögét itt az út dőlésszöge határozza meg, sík területen a panelek jóval kevesebb áramot állítanak elő, mint például a háztetőkön elhelyezettek. (Egyébként a napelemgyártók a hagyományos napelemes berendezések fényelnyelő felületét általában 45 fokos dőlésszögben javasolják felszerelni.)

A SER szakértői úgy is tartják, hogy házak, középületek és ipari telepek tetején elegendő szabad terület van, nincs szükség a drága napelemes utakra, és az sem igazolt egyelőre, hogy mennyire stabilak és időtállóak ezek a napelemek a hétköznapokban.

A QTDG most közzétett számításai szerint egy négyzetméternyi napelemes út nagyjából 458 dollárba kerül, ami ugyan jóval költségesebb a hagyományos autóút fajlagos áránál, de hosszútávon a befektetés megtérül: az egy kilométernyi panelek összességükben évente akár egymillió kilowattóra (kWh) energiát is képesek termelni, ami nagyjából nyolcszáz háztartás ellátásához elegendő, környezetkímélő megoldás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!