Az ukrán határtól tíz kilométerre található terminál a vállalat egyetlen olyan intermodális létesítménye volt, mely az Európai Unió területén található. A TransContainer igazgatótanácsa által a napokban elfogadott lépéssel megszűnik a cég szlovákiai leányvállalata, a TransСontainer – Slovakia is. Ennek következtében a tervezettnél öt évvel korábban felmondják a kisdobrai (Dobrá) ingatlan bérleti szerződését is, melyet eredetileg 2024-ig terveztek üzemeltetni.

A döntés elsődleges oka az Oroszország és Ukrajna közötti politikai és katonai feszültség, de az is belejátszik, hogy az orosz logisztikai cégek a Fehéroroszország, valamint a Lengyelország és Litvánia között található orosz exklávé, a Kalinyingrádi terület közötti szállításokra helyezik a hangsúlyt. A Kína és az Európai Unió közötti, a kazah–kínai határnál található Dosztikon (Druzsba) és a fehéroroszországi Breszten keresztül vezető szállítási útvonal fejlődése, valamint a vonzóbb díjszabási feltételek okán a tranzit konténerszállítás egy része Kisdobrából Bresztbe került át, ennek következtében visszaesett a szlovák létesítménynél a konténerek átrakodásának mértéke is.

Kivonul Szlovákiából az orosz TransContainer, ezzel egyidejűleg megszünteti szlovákiai leányvállalatát is (kép forrása: Rail Freight)

Az ukrán határ közelében található kisdobrai terminálon négy széles és négy normál nyomtávú iparvágány található, továbbá két portáldaru is dolgozik, így megfelelő konténerátrakodási lehetőséget kínál a különböző nyomtávú szerelvények között. A létesítmény évente 250 ezer TEU (húsz láb hosszú konténer) kapacitást tud kezelni. A TransContainer 2008-ban tizenöt évre bérelte ki az ingatlant, az üzemeltetéshez pedig egy évvel később meg is alapította a szlovákiai leányvállalatot.

Ezzel egyidőben az Oroszországi Vasutak (RZSD) bejelentette, hogy széles nyomtávú vasútvonalat tervez kiépíteni Szlovákia második legnépesebb városától, Kassától kiindulva az osztrák főváros Bécsig. Habár a kisdobrai terminál Kassától kilencven kilométerre délkeletre fekszik, az RZSD a projekt fontos részének tekintette azt. A tervezett vasútvonal megtervezését és létrehozását végül elhalasztották az oroszok, a beruházást azonban továbbra is fontosnak vélik még úgy is, hogy a jövője bizonytalanná vált.

Említésre érdemes, hogy az Ázsiából Európába tartó első konténervonat 2009 novemberében a kisdobrai terminált használta. A húsz konténert szállító szerelvény a dél-koreai Incshonból indult, a konténereket Kisdobránál rakodták át a széles nyomtávú tehervagonokról normál nyomtávúakra, a végállomás pedig a lengyelországi Wrocław volt. A Kínán, Oroszországon és Ukrajnán át vezető út 23 napig tartott, beleértve a Dél-Korea és Kína közötti hajóutat is.

A Wrocławba és más városokba tartó konténerek jelenleg Breszten keresztül, vagy a lengyelországi széles nyomtávú, Katowicéig vezető, úgynevezett kohászati vonalat használva (Linia Hutnicza Szerokotorowa, LHS) jutnak el céljukhoz – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!