Lesz-e az idén ünnep a Dunán? Ha már tavaly sem volt...

Sármási Zoltán   ·   2011.07.14. 09:23
P1080602cr_small

Az augusztus 20-i ünnephez kapcsolódó hagyományok szerves része kellene, hogy legyen az úgynevezett vízi és légiparádé. Tavaly ezen a napon nem volt légibemutató, a Lajta monitort avatták és néhány hajó felvonult. Mivel az utóbbi három évben méltatlan helyzetbe kerültek azok az emberek, akik ennek az ünnepnek a megőrzésén fáradoznak, szót kell emelni az érdekükben, hogy idén lehetőséget kapjanak a program méltó módon történő megszervezésére.

Az augusztus 20-i vízi és légiparádé az 1960-as évektől egészen a rendszerváltásig megbízható pontja volt az ünnepnek, magas színvonalon, a hadsereg, a légierő és az állami hajózási társaság, a Mahart részvételével, hiszen nem létezett sem magánhajózás, sem magánrepülés. Látványos bemutatókra került sor a dunai flotta, szárnyashajók, repülőgép- és helikopterkötelékek részvételével, illetve az ejtőernyősök bemutatója is lenyűgöző volt: olyan alakzatokat formáltak, amelyek a mai repülőnapokon már nem láthatóak. Ezek a régi, jól szervezett parádék bizonyára eleven emlékként élnek az idősebbek fejében.

Egy régi légiparádé a fortepan.hu gyűjteményéből

A rendszerváltást követően egy teljes évtizedet kellett várni arra, hogy civil kezdeményezés révén valami elkezdődjön. 2000-ben először a légiparádét támasztották fel helikopteres zászlóvontatással, ejtőernyősökkel, valamely műrepülőbajnokunk egyéni bemutatójával, majd hasonló módon került sor az ünneplésre 2001-ben is. 2002-ben sajnos az árvíz nem tette lehetővé, hogy megtartsák a parádét, még a tűzijátékot is el kellett halasztani. Pedig ebben az évben már komoly programmal készültek a szervezők, a honvédség és a civilek együttműködésével.

Egy régi légiparádé a fortepan.hu gyűjteményéből: desszantosok a Dunába

2003-ban újjászületett a víziparádé is, felvonultak közösen a Mahart és az egyéb hajós társaságok hajói, látványos, zenés keringővel, kiváló szakmai közvetítéssel. A végén a fináléban a hajók "körbetáncolták" a fecskendőiből vízsugarat kibocsátó tűzoltóhajót. A víziprogramot oldtimer repülőgépek, kötelékek, műrepülés, ejtőernyősök egészítették ki, létrejött a modern, XXI. századi vízi és légiparádé, amely nem volt állami monopólium, hanem a szakmában tevékenykedők összefogásaként valósult meg, így vált közös ünnepévé mindenkinek, aki szereti a hajókat, a repülőket, és így sikerült méltóvá tenni a parádét az ünnephez, a hagyományokhoz. 2004-ben a Neszmély gőzös állt a műsor középpontjában, majd 2005-ben is színvonalas volt a program.

2004-től megjelent a parádé mellett a Red Bull Air Race magyar futama, de ez semmiféle problémát nem jelentett: délelőtt a hajósok és a magyar pilóták vették birtokukba a Dunát és a légteret, délután pedig az Air Race repülőgép-vezetői. Egyetlen gond volt csak a parádéval: nem szerepelt a hivatalos ünnepi programban, így aki nem kereste, nem tudhatott meg róla semmit előre. Ám ha valaki 10 óra körül kiment a Duna-partra, nem kellett csalódnia.

2006-ban és 2007-ben is jól szervezett bemutatókat tartottak, szakértők közvetítésével, a hajók keringőjével, műrepüléssel, helikopterbemutatóval, vízbőlmentéssel, ballonvadászattal. A 2006-os programban szerepelt a felújított Debrecen (ex Kassa) felavatása és újrakeresztelése, melynek alkalmából még vontatóhajók is felvonultak az egykori tengerjáró köszöntésére.

2009: megjött a DC-3-as, hogy részt vegyen a légiparádén

Aztán 2008-ban minden megváltozott. A "megszokott" információhiányt követően ezúttal a szokásos délelőtti időszakban hiába várakozott több ezer ember a műsorra, nem történt semmi. A hangszórókból nem tájékoztatták a közönséget, csak zene szólt egészen a Red Bull Air Race kezdetéig. A végén aztán a hajók némán levonultak, koreográfia és közvetítés nélkül, a légiprogramot (már ami megmaradt belőle a korábbiakhoz képest - egy sárkányrepülő, és egy Boeing áthúzása a Li-2 kíséretében) hozzácsatolták az Air Race bevezető műsorához. Mindezt úgy, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. A média egyáltalán nem foglalkozott ezzel a számomra botrányosnak tetsző jelenséggel, úgy számolt be a napi eseményekről, mintha a légi parádé rendben lett volna, mivel már akkor és azóta is összemosták a Red Bull Air Race-t a magyar pilóták ünnepi programjával. A hajókról egy szó sem esett.

2009-ben mind a hajósok, mind a repülősök komoly programmal készültek, az utóbbiak a világon egyedülálló Li-2-es repülőgép 60. születésnapjára meghívták az egyik testvérgépét, egy francia-holland DC-3-ast, hogy kötelékben repüljenek a parádén. Emellett szerepelt a tervezett műsorban Nádas Tamás fiatal műrepülő bajnokunk, akinek a neve talán még kevéssé ismert a szélesebb közönség előtt, mivel amióta feltűnt a műrepülősport boltozatán a csillaga, alig van Magyarországon polgári repülőnap, ahol láthatnánk őt, pedig sorra szerzi az érmeket a különböző rangos nemzetközi versenyeken. Bár a hivatalos programból ezúttal is hiányzott a parádé, interneten, írott sajtóból és a televízióból is értesülhettünk arról, hogy valami nagy dologra készülnek.

Kötelékben a két oldtimer: gyakorlás a légiparádéra

Augusztus 19.-én aztán kitört a botrány. Felváltva jöttek a hírek: visszavonták a légiprogramok engedélyét, majd újra engedélyezték a bemutatót – illetve csak a Li-2 és a DC-3 kötelékét, hogy a franciák előtt ne kelljen teljesen leégni, bár ez így is sikerült. 20.-án a hajósok megtartották a maguk műsorát, csendben, közvetítés nélkül, majd az Air Race munkatársai elkezdték felállítani a pályát a délutáni versenyre. A légiparádé elmaradásáról a helyszínen ezúttal sem közöltek semmit a nézőkkel. Viszont a Li-2 és a DC-3 legalább repülhetett az Air Race betétprogramjaként, ahol semmi keresni valójuk nem lett volna.

Az ünnepet követően az előző évi "néma botrányt" végre hangosabb követte, némelyek a Red Bullt hibáztatták a légi parádé elmaradása miatt, mások a hatóságokat. Sokan azért haragudtak a Red Bullra, mert ha a versenyre kaptak engedélyt, a többi bemutatót miért nem tarthatták meg? A média még foglalkozott egy darabig az üggyel, majd a hullámok elcsitultak.

Szoros kötelékben

Aztán a 2010-es év újabb "néma botránya" következett. A hajófelvonulás végre bekerült a hivatalos állami programba a Lajta monitor avatásával együtt. A hivatalosan megadott 15 órás kezdéstől eltérően 14 és 15 óra között lezajlott a hajófelvonulás és a Lajta monitor avatása, jóval kevesebb hajóval, mint máskor. A Mahart egyáltalán nem volt jelen a felvonuláson, még szárnyashajóval sem, és a rádiós közvetítésben szinte egy szó sem esett a programban résztvevő hajókról. A keringő is elmaradt, felsorakoztak a hajók, majd az avatás végén feloszlottak anélkül, hogy legalább egy tiszteletkört tettek volna az ünnepelt Lajta körül.

Ugyanakkor még július közepén, engedély hiányában a Red Bull törölte az Air Race magyar futamát, így Besenyei Péter nem mutathatta meg a hazai közönségnek vadonatúj magyar gyártmányú repülőgépét. Két héttel később eldőlt, hogy 2011-ben (illetve 2012-ben) egyáltalán nem lesz Air Race. A média közölte, hogy "elmarad az augusztus 20.-i légiparádé".
Az Air Race törlését követően a Red Bull kivonult a magyar repülés támogatásából. A Kecskeméti Repülőnap résztvevőinek feltűnhetett, hogy a Red Bull gépei távol maradtak, és Békéscsabán le kellett mondani egy augusztus 14.-re tervezett repülőnapot, melynek fő támogatója lett volna. Ugyanakkor 2010-ben volt 100 éves a magyar motoros repülés,  ugyancsak századik születésnapját ünnepelte a Magyar Repülő Szövetség, a korábbi légiparádék szervezője. A Red Bull távozásával a magyar repülés elvesztette legnagyobb anyagi támogatóját az ünnepi évben.

Így vált augusztus 20. a várakozás és a csalódás ünnepévé. Éppen ezért nem lehet tovább hallgatni arról, ami az utóbbi időben a magyar hajósok és repülősök ünnepét körülveszi, azoknak az embereknek az ünnepét, akik időt, fáradságot és pénzt nem kímélnek, hogy a nehéz gazdasági helyzetben is talpon maradjanak, támogatók nélkül üzemeltessék nem kevés pénzt felemésztő járműveiket, és még azt a minimumot sem kapják meg, hogy egy évben egyszer méltó módon ünnepelhessenek, és megmutathassák magukat a nagyközönségnek is.

Li-2-es és DC-3-as a Duna fölött – ennyi maradt a repülőünnepből

Vajon lesz-e jövője az augusztus 20-i vízi és légi parádénak? Vagy minden évben sikerül alulmúlni az előző évi programot, és  lejáratni az érte dolgozókat? Már amíg lesz, aki ilyen körülmények között egyáltalán nekilát megszervezni bármit is erre a napra. Talán idén újra lehet hagyományos vízi és légiparádét rendezni méltó módon augusztus 20-án. Legyen ismét ez a nap a magyar hajósok és repülősök közös ünnepe, a szakmában dolgozók mellett a rajongóké is! A mi ünnepünk!

A szerkesztő megjegyzése: a Magyar Repülő Szövetség elnökétől kapott legutóbbi információ szerint légiparádé idén augusztus 20.-án sem lesz a Duna felett.

Kapcsolódó hírek