Hosszú sajtócsend után lépett a nyilvánosság elé a magyar tulajdonosi hátterű CER Cargo Holding. A vasúti árufuvarozói cég elsősorban üzleti eredményeiről számolt be, elsőként arról, hogy a tavalyi 2,2 millió tonnás forgalommal és mintegy négymilliárd forintos árbevétellel szemben idén a CER Hungary, illetve a szlovákiai és a romániai leányvállalat együttes teljesítménye elérheti a 2,7-2,8 millió tonnás forgalmat. A tavalyi eredményekben meghatározó volt a magyarországi leányvállalat, a CER Hungary Zrt. szerepe, amely a múlt évben 1,9 millió tonna árut fuvarozott vasúton, 3,5 milliárd forint bevételt ért el, az adózás előtti eredménye pedig 500 millió forintot tett ki. Az idei növekmény nem csekély részben a CER Slovakia érdeme, hiszen a cég idén 400 ezer tonnás forgalmat bonyolít le, ami a tavalyinak hozzávetőlegesen a kétszerese.

A CER Slovakia a közelmúltban két saját mozdonnyal gazdagodott, egy felújított Kocúrral és Pleháccsal. A holding egy további 742-es Kocúrt bérel Szlovákiában, itthon pedig két V63-as mozdonyt a Starttól. Ez utóbbiakra a mozdonyvezetőt is a Start adja, de az irányításuk a CER-é. A Transmontanákat jelenleg engedélyeztetik Szlovákiában,és mivel a Plehácsnak is van engedélye már Magyarországra is, ezek a mozdonyok a későbbiekben igény szerint mindkét országban dolgozhatnak.

A CER Slovakia saját mozdonyai<br>(fotó: railtrains.sk)

Kukely Márton, a cégcsoport vezérigazgatója szerint üzleti eredményeikhez hozzájárul a vevőközpontú szolgáltatás, például megbízóik végig követni tudják a szállítmány útvonalát, továbbá munkájuk hatékonyságát növeli, hogy egyre több – jelenleg négy – saját tulajdonú mozdonyt üzemeltetnek. Két mozdony megvásárlásához a növekedési hitel programban (NHP) felvett 1,9 milliárd forint kedvező kamatozású hitel is hozzájárult. A CER Cargo saját mozdonyainak román, szlovák és a magyar közlekedési hatósági engedélye van, és a fuvarpiac bővülésével mérlegelik a cseh vasúti közlekedési engedély megszerzését is. A második Craiovában épített Softronic gép (a vasútbaráti keresztségben: Lapátorrú) egyébként a jövő héten érkezik Magyarországra.

Nemsokára érkezik a második 'Montana is<br>(képek: Vörös Attila)

A saját járműpark bővítése mellett a CER továbbra is stratégiai partnernek tekintik a MÁV-Startot fuvarfeladatainak ellátásában: Kiss János, a CER Slovakia vezérigazgatójának elmondása szerint például Szlovákiában jelenleg is többnapos bérletben dolgozik egy, a Starttól bérelt V43-as gép, de remot Szergejjel is szoktak dolgozni. Heinczinger Tamás, a CER Hungary vezérigazgatója, aki júliusban vette át a cég vezetését azzal indokolta a CER és a Start közötti stratégia partnerséget, hogy az összes fuvart még nem tudják saját mozdonnyal megoldani. Hozzátette: ugyanakkor a meghatározó hazai magánvasutakkal kölcsönös előnyökön nyugvó vontatási, kocsivizsgálói szerződést kötöttek.

Heinczinger Tamás, a CER Hungary vezérigazgatója; Kukely Márton, a cégcsoport vezérigazgatója és Kiss János, a CER Slovakia vezérigazgatója beszélt a CER Cargo Holding teljesítményéről

A CER jelenlegi záhonyi pozícióiról kiderült, hogy az gyakorlatilag lenullázódott, az ukrán válság miatt jelenleg Breszten keresztül érkezik a Szerbiának szánt, a CER vonataival elszállított gáz. A cég vezetői azonban bíznak abban, hogy a helyzet rendeződése után „bizonyos forgalmak helyreállhatnak” Záhonyban.

A MÁV-Startnak továbbra is kulcsszerepe van a CER Cargo vonatai továbbításában

A migrációs helyzet vasúti árufuvarozásra gyakorolt hatásáról (a Szeged–Hegyeshalom viszonylatú különvonatok abszolút elsőbbséget élveztek a hálózaton, a railjetek kivételével minden vonatot „félrevágtak” előlük) Kukely Márton elmondta, hogy bíznak a helyzet mielőbbi rendeződésében, mert a vasúti határátkelők leterheltsége kedvezőtlenül érintheti az árutovábbítást. Példaként említette a vezérigazgató, hogy az utóbbi időben előfordult már útvonal módosítás, ami drágítja a feladat elvégzését, illetve a MÁV-Start eszközparkjának leterheltsége miatt nehezebben tudtak mozdonyt bérelni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!