Már megint egy fénysorompó, amely... Hogyan is működik?

Garai Szakács László   ·   2014.11.17. 09:18
fenysorompo_gardony0

Az ország 99,999 százaléka szerint ez egy balesetveszélyes, életveszélyes helyzet, egy rosszul működő fénysorompóval. A helyszín Gárdony, az ottaniak egyszerűen csak a Penny melletti vasúti átjáróként azonosítják a kereszteződést. A felvétel november 15-én, szombaton készült, a szerző a Facebookon publikálta, és a fotó alatti beszélgetésben leírta azt is, „tíz percet vártunk, mikor odaért a vonat, felemelkedett a sorompó, és elkezdett fehéren villogni!”

Van akkor baj? Probléma?

Megspórolva a levelezésre fordított időt, egy korábbi cikkünket fölhasználva íme az „igazság.”

Életkép Gárdonyból...

Közel egy hónapja „megtanultuk”, attól, ha egy vonat le van fotózva egy fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban, ahol a fénysorompó fehéren villog, koránt sem biztos, hogy „a Facebookon terjesztett fotón látható esemény idején balesetveszély áll fenn, a fénykép készítésekor – a vasúti utasításoknak megfelelően – már állt a vonat az átjáróban, vagy lassan haladt.” Lehet, hogy valójában itt is „pályakarbantartás miatt vágányzár volt érvényben”, és a Flirt munkavonatként közlekedett. Ekkor, ugye, „a vágányzári utasítás értelmében: a munkavonatok a fénysorompóval felszerelt útátjáró előtt kötelesek megállni, és onnan csak a fénysorompó helyszíni nyomógombos lezárása után, fokozott figyelemmel, lassú sebességgel haladhatnak tovább. Az állomási forgalmi szakszolgálat a vágányzár kezdetekor ennek megfelelően a fénysorompókat az adott vágány tekintetében »vágányzári üzemmódra« kapcsolta. A másik vágány vonatkozásában a fénysorompók üzemszerűen működtek.” Az nem derül ki a felvételről, hogy a motorvonat szállított-e zúzott követ „a karbantartás miatt a közforgalom elől elzárt vágányon.” Ilyenkor „az útátjáróknál a sorompók kezelése a tolatásvezető feladata.

A vonat útátjáróhoz történő érkezését megelőzően a vágányzári üzemmódba kapcsolt fény- és félsorompót a tolatásvezető nyomógombos kezeléssel lezárta. A vonat útátjáróba érkezése során a félsorompó tehát lezárt állapotban volt és a fénysorompó továbbhaladást tiltó villogó piros fényű jelzést mutatott (ezt »bevallja« a fotó szerzője is – a szerk.). Az útátjáróba haladást követően a vonat megállt az átjáróban, elzárva azt. Ezt követően a tolatásvezetőnek a további tolatási mozgás irányításához a vonat végére kellett mennie. Ez csak a sorompó kezelőgombjának elengedésével történhet meg, ugyanis a sorompó addig van lezárt állapotban, ameddig a nyomógombot nyomva tartják (akkor tuti nem vacakolt az olvasó a mobiljával, amikor ott állt a tolatásvezető is – a szerk.)

A mozdony által korábban már elzárt útátjárónál a félsorompó felnyílt és a fénysorompó szabad jelzést mutatott. A fénykép ekkor készülhetett.

Éppen a – fentebb jelzett – vonatkozó vasúti utasítások és KRESZ előírások biztosítják azt, hogy baleset nem következhet be ilyen esetekben sem. A KRESZ ide vonatkozó szabályai szerint az útátjárón történő biztonságos áthaladásért kizárólag a közúti jármű vezetője a felelős.”

Közel egy hónapja megtanultuk azt is, miért nyomógomb, és nem kapcsoló van a fénysorompónál: „a vágányzári üzembe kapcsolt sorompónál a lecsukáshoz biztonsági okból rendszeresítettek nyomógombot. Ugyanis ha kapcsoló lenne, és a kezelő ott hagyhatná lecsukva felügyelet nélkül, akkor fennállna a lehetőség, hogy egy arra járó illetéktelen személy fehérre kapcsolhatja a sorompót.” (Ezzel kapcsolatban egyébként van egy olyan nemhivatalos információnk is: „a nyomógombos vezérlés azt jelenti, hogy nem a vonat állítja pirosra a fénysorompót, hanem egy nyomógomb adja az impulzust a vezérlő relének, ami pirosra váltja a fénysorompót. Egy újabb gombnyomás pedig old, nem kell nyomva tartani.” Persze lehet, informátorunk rosszul tudja mindezt, ahogy az is könnyen elképzelhető, annál a bizonyos mályi átjárónál nem ilyen nyomógombos fénysorompó működik.)

Közel egy hónapja azt is megtanultuk, ha a fénysorompó fehéren villog, akkor az azt jelzi, a fénysorompó működik, nem azt, hogy át lehet menni a vasúti átjárón. (Azóta is kíváncsi vagyok arra, ha a fénysorompó pirosan villog, tilos jelzést mutat, akkor nem működik? Vagy ha működik, és az áthaladás tilalmát jelzi, akkor olyan lámpát miért nem szerelünk föl rá, amely azt jelzi, hogy átmehetünk?)

Kedves illetékesek! Nem kellene ezekben a dolgokban végre „rendet rakni?” Hiszen egy ország hiszi még mindig azt, ha a fénysorompó fehéren villog, akkor át lehet menni a vasúti átjárón. A gárdonyi fénysorompót (meg lassan az összes többit is) pedig meg kellene nézni, valóban jól működnek-e...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről,ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek