A békéscsabai közgyűlés csütörtöki határozata szerint szükséghelyzeti megoldásként újabb két évre a Volánbusz Zrt.-t jelölte ki a helyi autóbusz-közlekedés biztosítására Békéscsabán. A város önkormányzata nyáron közbeszerzési eljárást írt ki, mivel 2019 végén lejár az a két év, amelyre 2017-ben a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt.-t, a Volánbusz Zrt. jogelődjét kijelölték. A kiírásra egyedül a Volánbusz adott be pályázatot.

A DAKK-utód Volánbusz szolgáltathat további két évig Békéscsaba helyi buszvonalain (illusztráció: Bohus Dávid)

A közgyűlési előterjesztésben az olvasható: jelenleg 234 millió forint a helyi autóbusz-közlekedés ellentételezési mértéke, amelyet negyvenkilencmillióval szeretne emelni a szolgáltató, a benyújtott pályázatban azonban ötszázmillió forintos igény szerepel. Ezt az önkormányzat nem tudja biztosítani. A jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy ha a kiírt közbeszerzést eredménytelennek nyilvánítják, legfeljebb két évre ismét éljen az önkormányzat a szükséghelyzeti kijelölés lehetőségével. A jelen lévő tizenhat képviselő egyhangúlag megszavazta ezt a megoldást.

Két éve Szarvas Péter polgármester (akkor független, most Hajrá Békéscsaba Egyesület) úgy fogalmazott, hogy ismeretei szerint "Magyarországon ilyen kijelölés autóbusz-közlekedés területén még soha nem történt". Az előterjesztésben megjegyezték, figyelembe vették, hogy az önkormányzatnak támogatási szerződése van a Modern városok program keretében alternatív meghajtású új buszok beszerzésére, amely várhatóan 2022-ben történik meg. Hozzátették, ismereteik szerint a helyi közösségi közlekedésről kormányzati koncepcióalkotás is zajlik.

A közgyűlés ülésén Mészáros Antal, a Volánbusz szakértője közölte: kérik, hogy a kétéves kijelölési időszak alatt induljon párbeszéd arról, milyen szolgáltatást és milyen ellentételezéssel tartana elfogadhatónak a jövőben a város. Az ülésen tárgyalták azt az előző, még fideszes többségű képviselő-testület által felvetett elképzelést is, hogy hozzon létre az önkormányzat saját buszos vállalkozást. Szarvas Péter az elkészült kalkulációt ismertetve elmondta, ennek forrásigénye a legolcsóbb számítás szerint is meghaladná a félmilliárd forintot, így az elképzelést nem támogatják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!