Lassan egy éve már, hogy bemutatkozott a legújabb magyar busz, a Reform 500LE, amit az eredeti Ikarus EAG (nem összekeverendő a hasonló néven futó, nemrég csődbe ment Mészáros Csaba féle céggel) egykori mérnökei terveztek Mercedes-Benz járóképes alvázra. Nem egy már létező típus hazai adaptációjáról van tehát szó; a járóképes alváz érkezett a patinás cégtől, a komplett felépítmény hazai fejlesztés és gyártás.

Az elmúlt hónapok a külső szemlélődőknek eseménymentesen teltek az ITK háza táján, de a színfalak mögött komoly munka folyt, ennek eredményeként a busz megszerezte végre a típusbizonyítványát, ami azt jelenti: a prototípus hamarosan forgalmi engedélyt és rendszámot is kap, várhatóan november közepén pedig forgalomba is áll majd Debrecenben.

Tavaly decemberben mutatkozott be az ITK Reform 500LE, aztán hosszú hónapokig semmit nem lehetett róla hallani. A típusbizonyítvány végre meglett és várhatóan novemberben forgalomba is áll a busz Debrecenben (fotó: Ács Attila)

Már készül a helyközi változat is, ami némileg hosszabb lesz az elődjénél, erősebb motort, ballonosabb gumikat és több utasülést kap majd, illetve harmadik ajtaja sem lesz. Ennek a busznak a bemutatása szintén novemberben várható.

Amint a Dehír beszámolt róla, tervbe van véve öt új Mercedes Conecto G beszerzése is, az országban valószínűleg ezek lennének az első, már Citaro C2 alapokon nyugvó „Next Generation” változatok. Az elképzelések szerint a végszerelést az Intertanker végezné Debrecenben, de erről egyelőre még nem született döntés. (Szerény véleményünk szerint el lehetne játszani a gondolattal, hogy az alapvetően török gyártású típus a Reformhoz hasonló homlokfalat kapjanak, hiszen így talán talán jobban a sajátunknak éreznénk a buszokat, másrészt az eredeti homlokfal – finoman szólva – nem aratott osztatlan sikert.)

Öt új Mercedes Conecto G-t is forgalomba állítana az ITK Debrecenben jövőre, még az is elképzelhető, hogy a török gyártású buszok végszerelését Debrecenben végeznék. Mi nem bánnánk, ha a busz megjelenésén is változtatnának (fotó: Daimler Buses)

Érdekesség, hogy az új buszok hadrendbe állításával három Volvo-Alfa Civis 12-t is kivonna a forgalomból a cég: mint ismeretes ebből a típusból – a negyven Volvo 7700A mellett – százat vásárolt az ITK a 2009-es szolgáltatóváltásra, ezekből tizenötöt Budapestre csoportosítottak át 2014-ben, hiszen a 2-es villamosvonal beindítása után feleslegessé váltak. Információink szerint a legtöbbet futott példányok már bőven túl vannak a 700 ezer kilométeren, illetve néhány átmenetileg leállított, javításra váró busz is akad köztük, jól jönne tehát egy kis vérfrissítés.

A protó REFORM és az öt Conecto G forgalomba állása után három Volvo-Alfa Civis 12-t leselejtezne az ITK (fotó: Ács Attila)

A „Cívisbuszok” a közszolgáltatási szerződés szerint egyébként 2021-ig közlekedhetnek Debrecenben, de egy szerződésmódosításra mindenképpen szükség lesz, hogy az új Mercedesek is forgalomba állhassanak – erről csütörtökön dönt majd a debreceni közgyűlés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!