Mire jó a vasúti pálya permetezése?

Vörös Attila   ·   2014.08.30. 16:15
04040400__IMG_9276__140827_Pusztaszabolcs__M471329

Sorra járják a permetező vonatok a hazai vasúthálózatot. A gyomirtó szerelvények nemcsak a forgalmas fővonalat tisztogatják, hanem az összes, járható vasutunkat – vannak vonalak, ahol az évi egyetlen „rendes” vonat a permetező szerelvény... Legutóbb a paksi vicinálison követtük a dácsiás gyomirtó vonatot, szerencsére ezen a vonalon még azért van más forgalom is.

Feltettünk néhány kérdést a MÁV Sajtóosztályának a vasúti gyomirtással kapcsolatban. Alább a vasúti permetezés néhány részletével is megismerkedhetnek.

Kérdésünkre, hogy a gyomirtás miért szükséges, a gazok milyen hatást fejtenek ki a felépítményre, ezt a választ kaptuk:

„A rendszeres vegyszeres gyomirtás célja a karantén jellegű élősködő növények elszaporodásának megállítása. A gyomnövényzet gátolja a csapadékvíz elvezetését, ezért az ágyazat egyre jobban elsárosodik, a sínkorona fölé nőtt növények pedig akadályozhatják a vonatforgalom lebonyolítását, nehezítik és balesetveszélyessé teszik a munkavégzést a rendező-pályaudvarokon, végül a  kiszáradt növényzet tűzveszélyessé is válhat.”

Dunakömlődnél kanyarodik Paks felé a gyomirtómenet<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

Az időjárás mennyire befolyásolja az évi két permetezés idejét, indokolja-e a többszöri beavatkozást?

„A vasúttársaság területeinek gyomirtása a szakterület egy olyan speciális ága, amely minden összetevőjében eltér akár a szántóföldi, akár az ültetvények gyomirtásában megszokott technológiai elemektől. A gyomfajok egyedi összetétele és a vasúti felépítmény (kavicságy, kőzúzalék), különleges feltételeket teremt a munkavégzéshez. A hálózati vegyszeres gyomirtás három ütemben zajlik. Az első ütemben a magról kelő egy- és kétszikű gyomnövények ellen történik permetezés, majd a második ütemben az egy- és kétszikű évelő gyomfajok irtása következik. Ha a két vegyszerezés eredménye nem megfelelő, egy harmadik kezelést is végeztetünk.

A MÁV Zrt. arra törekszik, hogy a gyomnövények a legkisebb mértékben se veszélyeztethessék a biztonságos közlekedést, valamint a pályatestek műszaki állapotát. Az eredményeket az elvárható hatás függvényében vizsgálják, a hatásvizsgálatok alapján többszöri kezelésre is sor kerülhet, a vállalkozónak az elvárt hatásfokot kell biztosítania.”

A MÁV Kert Kft. szerelvénye a madocsai szőlőhegy alatt

Miért végzi két cég is a gyomirtást? A MÁV Kert és a G&G kft. milyen arányban kapja meg a munkát?

„A MÁV Zrt. szolgáltatásbeszerzését a közbeszerzési törvény szabályozza, amely egyben meghatározza lehetőségeit, kereteit is. A vasúttársaság ennek megfelelően választja ki szolgáltatóit, és köti meg a vállalkozási keretszerződéseket is. A munkálatok körülbelül hatvanöt százalékát a MÁV Kert Kft., harmincöt százalékát pedig a G&G Növényvédelmi és Kereskedelmi Kft. végzi.”

Mennyi a gyomirtás éves költsége a MÁV hálózatán? Ez a pályafenntartásra fordított források mekkora hányada?

„A gyomirtási tevékenység éves szinten megközelítőleg 830 millió forintba kerül, azonban ez a szám a pályafenntartási munkák jellegéből, illetve költségvonzatából kifolyólag nem mutat releváns információkat.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek